V Česku rostou stovky kilometrů cyklostezek, díky novele zlevní

V Česku jsou dnes zhruba tři tisíce kilometrů cyklostezek a zdá se, že jejich rozvoj po mírném zpomalení posledních let může opět nabrat na obrátkách. Je tomu tak nejen díky nové vlně dotací z evropských fondů, ale také díky novele zákona, která odstraní vysoké poplatky. Ty musely obce platit, pokud při stavbě cyklostezky zabraly část státní zemědělské půdy. Současným trendem je přitom podle koordinátora rozvoje cyklistické dopravy Jaroslava Martínka zlepšování podmínek pro cyklisty jak ve městech, tak mimo ně. „Zaměřujeme se na to, aby ve městech byla příznivá atmosféra pro rozvoj cyklistické dopravy, rozšiřovat cyklopruhy, cyklostezky a celkové zklidňování,“ uvedl Martínek.

„Trendem je jak stavba cyklostezek uvnitř města, tak i cyklostezky spojující jednotlivé obce,“ řekl Martínek s tím, že někdy stačí zklidnění dopravy. „Cyklostezky mají obrovský význam v extravilánu, když spojují dvě obce tak, že cyklisté nemusí jet po silnici první nebo druhé třídy,“ dodal Martínek.

Jiná pravidla pak platí ve městech, kde lidé chtějí cyklopruhy a zároveň chtějí v centru města pohodlně parkovat. „Všichni řeknou, že chtějí všechno, musíme vyvolat celospolečenskou diskusi a musíme se nějak ve společném prostoru poskládat společně,“ řekl Martínek. „Neexistují řidiči a neexistují cyklisté, ale obyvatelé města, kteří mají společné zájmy,“ dodal.

K radosti mají důvod města a obce, které chtějí na svém území budovat cyklostezky

Díky novele zákona, která platí od začátku dubna, už nebudou muset platit vysoké poplatky za to, že jejich výstavbou zaberou část státní zemědělské půdy. Poplatky přitom byly někdy dokonce dražší než samotná stavba. „Nyní je to obrovská úleva pro obce a města,“ uvedl Martínek.

Obce navíc platily státu ze svého rozpočtu, poplatky za vynětí ze zemědělského půdního fondu nejsou uznatelný náklad ve většině dotací. V žádném případě přitom nešlo o malé částky. Při délce cyklostezek v kilometrech šly poplatky do milionů, běžné bylo navýšení ceny stavby o 30–40 %.

Celý problém vznikl v prosinci 2010 při novelizaci zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, kdy byly od 1. ledna 2011 skokově zvýšeny příslušné sazby náhrad za vynětí ze zemědělského půdního fondu. „Naštěstí vynětí přišlo v době, kdy byl největší boom cyklostezek za námi. Stezky se sice dále budovaly, ale bylo to mnohem dražší,“ vysvětlil Martínek.

Video Martínek: Novela je velkou úlevou pro obce, které staví cyklostezky
video

Martínek: Novela je velkou úlevou pro obce, které staví cyklostezky

Další boom výstavby cyklostezek očekává Martínek v příštích letech, nyní podle něj probíhá spíše fáze přípravy vzhledem k průběhu financování z evropských peněz. „Každý rok by se počet cyklostezek mohl rozšířit zhruba o 300 kilometrů,“ domnívá se Martínek.

Na novele ušetří i stezka z Hradce do Pardubic

Na začátku příštího roku by mohla začít stavba prvního úseku cyklostezky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Úsek mezi Hradcem a Vysokou nad Labem už totiž získal pravomocné územní rozhodnutí. A právě tomuto úseku byl také vyměřen poplatek 22 milionů korun, který ale ještě nebyl odveden a město Hradec Králové tak doufá, že ho ani nebude muset platit. „Budeme dělat vše pro to, abychom tyto prostředky nemuseli zaplatit,“ uvedl náměstek primátora Hradce Králové Jindřich Vedlich. „Jsem rád, že k této novele došlo, protože výrazně zlevní stavbu cyklostezky,“ dodal.

Navazující úsek vedený přes most u Vysoké nad Labem, kolem obce Opatovice nad Labem a zpět po levém břehu až do obce Dříteč čeká na poslední majetková jednání. Pokračování cyklostezky z Dříteče prochází připomínkováním ze strany státní správy. Problematické je například vedení stezky přes most v Němčicích. Poslední část cyklostezky směřující z Němčic do obce Ráby je ve fázi majetkového zajištění pozemků. O výstavbě zhruba 23 kilometrů dlouhé cyklostezky se hovoří dlouhé roky. V srpnu 2011 zástupci Hradce Králové, Pardubic a několika obcí podepsali memorandum o podpoře výstavby stezky pro cyklisty mezi oběma městy. Podle původních odhadů má výstavba stát zhruba 140 milionů korun. Cyklisté zatím mohou využívat stezku jen mezi Pardubicemi a obcí Ráby.

Do léta se cyklisté mohou těšit i na další úseky cyklostezky z Brna na Vídeň

Do léta mají být hotové další části cyklostezky z Brna na Vídeň. Povedou kolem obchodního centra Olympia v Brně a z Rebešovic do Rajhradic na Brněnsku. Jejich výstavba bude stát zhruba 50 milionů korun. Cyklostezka z Brna do Vídně vede z Brna přes Židlochovice do Pasohlávek přes Nový Přerov k hraničnímu přechodu Hevlín a Laa an der Thaya a přes Mistelbach až do Vídně. Celkem měří 170 kilometrů. V roce 2011 se uskutečnila první etapa, která zahrnovala úseky v Chrlicích, Rebešovicích Blučině, Židlochovicích, Přísnoticích a Pasohlávkách. Chybějící úsek na severu vznikne nyní, na jihu od Pasohlávek směrem k hranicím povede vyznačená cyklostezka po méně frekventovaných silnicích nižších tříd.

Transparency International: Ne všechny české cyklostezky jsou předražené

Stavby cyklostezek v ČR nelze podle protikorupční organizace Transparency International paušálně hodnotit jako předražené. „U cyklostezek jsou často vidět pouze excesy, například drahé mosty. Obecně se však česká cyklostezka nevymyká v ceně (v průměru 2,34 milionu korun bez DPH) za kilometr ani v jiných cenových ukazatelích,“ uvedl právník TI Petr Leyer. Na konečnou cenu má ale podle něj vliv druh zadávacího řízení, konkurenční prostředí a nastavení technických předpokladů.