Řidiči musí více platit: Lepší vymahatelnost, nebo lenost úředníků?

Praha – Řidičům přistiženým při porušení pravidel se mnohem méně daří uniknout trestu. Před dvěma lety začala platit tzv. objektivní odpovědnost provozovatele vozidla, která znemožňuje zcela se vyhnout trestu využitím práva nevypovídat proti sobě a svým blízkým (tzv. „výmluva“ na osobu blízkou). Provozovatelům automobilů nyní přicházejí z radnic výzvy, aby zaplatili poměrně nízkou částku, teprve když neuspějí, pouštějí se úředníci do další práce.
Video Události: Úředníci už nemusí nic prokazovat, stačí mít RZ
video

Události: Úředníci už nemusí nic prokazovat, stačí mít RZ

Rychlá jízda kolem rychlostního radaru dnes již zdaleka neznamená, že řidič dostane pokutu za překročení povolené rychlosti – stále častěji místo toho platí za to, že v rámci tzv. objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla nezamezil spáchání přestupku. Radnice, které dříve byly takřka bezbranné vůči řidičům, které nebylo možné jednoznačně identifikovat a současně odmítli vypovídat, nyní ve velkém rozesílají výzvy k zaplacení. Zjednodušeně řečeno, řidičům píší, aby zaplatili, čím se vyhnout dalšímu vyšetřování, jejichž důsledkem by mohla být vyšší pokuta a navíc i trestné body. Pro řidiče je to vcelku výhodné – v Praze vznikl již neoficiální sazebník, za to, že úřady se již nebudou přestupkem zabývat, platí provozovatelé aut v případě menšího překročení rychlosti 500 korun, při jíždě na červenou 1500 korun, oficiální pokuty jsou přitom ve správním řízení násobně vyšší.

To, že si úřady vlastně nechávají zaplatit za nečinnost, se však nelíbí některým jejich dlouhodobým kritikům. „Víme o radnicích, které projednávají 98 procent přestupků v dopravě jako správní delikt. Přestupek je přestal zajímat,“ uvedl Petr Jaroš ze sdružení Mobilita 2014.

Jak ukazují data z jednotlivých měst, nová praxe zvýšila množství pokut zejména ve větších městech, kde se automatické systémy více používají – v Hradci Králové či Pardubicích bylo loni množství vymožených pokut bezmála dvojnásobné než v roce 2012, v Praze byl růst ještě závratnější. Některá města potom se zavedením této praxe zatím váhají, podle předsedy Svazu měst a obcí Dana Jiránka především proto, že se obávají případných soudních řízení. „Ještě není hotová judikatura. Některá města se obávají, že se jim může stát, že soud řekne, že to posoudila špatně,“ uvedl.

Volnější vymáhání pokut má i druhý efekt – bodový systém ztrácí účinnost. Loni se vybodovalo sotva tisíc řidičů. Oproti situaci před pěti lety to byl devítinásobný pokles.