Případ Ťokovy Skansky: Geosan nemohl stavbu mostu pustit nikomu jinému

V kauze ministra dopravy za hnutí ANO a bývalého šéfa stavení firmy Skanska Dana Ťoka přibyla nová pochybnost. V roce 2010 se švédský stavební gigant vzdal projektu mostu za 200 milionů korun ve prospěch firmy Geosan, ta tuto zakázku přihrála za 100 milionů zpátky Skansce. Podle ministra pochybný a zjevně prodělečný obchod proběhl za jeho zády. Reportér Janek Kroupa ovšem v Interview ČT24 připomněl, že Geosan měl již předem smluvně ukotveno, že případné předání získané zakázky poputuje právě k Ťokově firmě.

V případu Dana Ťoka se hraje o zakázku na výstavbu silnice R7 u Chomutova. V roce 2008 státní tendr vyhrálo konsorcium firem Skanska, Geosan a EDS Holdings, přičemž Skanska v bloku tří firem držela podíl 71,5 procenta. V roce 2010 táž společnost ovšem část podílu, týkající se výstavby mostu, převedla na firmu Geosan.

Podle investigativního reportéra z Českého rozhlasu Janka Kroupy, který celý případ zveřejnil, je taková úprava podílů vysoce nestandardní věc. „Udělali to za zády švédského vedení Skansky, to nevědělo, že si česká divize tuto kauzu takto řeší. Skansce snížili zisk.“ Most za dvě stě milionů navíc Geosan nakonec nepostavil – a na stavbu si najal pobočný závod Ťokovy Skansky, která stavbu realizovala za polovinu. Geosanu tak zůstal stomilionový zisk.

Samo švédské vedení Skansky neumí odpovědět na otázku, proč se stomilionového zisku vzdalo. Tehdejší ředitel české divize švédského stavařského gigantu vysvětluje celý krok špatnou rozvahou. „Byla to absurdita a hloupost, kterou udělaly pobočné závody Skansky. Oni – řekl bych v agresivní snaze získat práci – vstoupili do té zakázky bez toho, aby to vědělo vedení,“ prohlásil Daň Ťok v nedávném rozhovoru pro Mladou frontu DNES.

Dan Ťok
Zdroj: ČTK
Autor: Kateřina Šulová

Kroupa: Omyl, který si Skanska zapsala do smlouvy

„Hloupost se těžko vylučuje, zejména když se k ní přiznává ministr,“ reaguje Kroupa a dodává, že se jeho reportérský tým příslušnou zakázku vypsanou Geosanem snažil dohledat. „Geosan to ve skutečnosti pravděpodobně nikomu jinému než Skansce zadat nemohl, protože když si (tři společnosti) změnily podíly, zapsaly si do smlouvy, že pokud to Geosan bude chtít někomu dát, bude to muset dát jedné z firem v kosnorciu,“ dodal ve vysílání ČT24. „Pan ministr tvrdí, že to byl omyl. Byl to omyl, který si firmy zapsaly do smlouvy.“

Český rozhlas transakci mapoval ve spolupráci se švédským rozhlasem. Získali svědectví tehdejšího interního auditora Skansky, který na podezřelé kroky upozorňoval vedení firmy. Je přesvědčen, že sto milionů v Geosanu bylo určených na úplatky. Komu měly být určeny, už ale neříká a v tuto chvíli to nevědí ani reportéři.

O podivném českém byznysu informoval tehdy auditor jak nejvyšší management, tak správní radu ve Švédsku. A přestože ze Skansky loni odešel, jeho zjištění vedení firmy nikdy nezpochybňovalo. Podle ministra Ťoka je ale švédský auditor nedůvěryhodný a kauzu na něj kdosi účelově připravil. „Dan Ťok přišel s hypotézou, že je to zakázka jeho politických oponentů,“ potvrzuje Kroupa. „Tuto obhajobu český novinář čeká, ale švédský novinář na něj v tu chvíli vytřeštil oči a zcela vážně se ho začal vyptávat, jestli jeho političtí oponenti jeli jako do Stockholmu, tam šli do veřejnoprávního rádia a objednali si investigativní reportéry, aby zničili reputaci Dana Ťoka.“

O politickém útoku potom hovoří i šéf hnutí ANO Andrej Babiš. „Hnutí ANO je předmětem permanentní kampaně ze všech stran. Ten systém, matrix, jehož součástí jsou i nějaká média, neustále útočí, protože se jim nelíbí, že chceme změnit poměry v této zemi,“ tvrdí.

Samotný Kroupa už dnes kvůli případu zavítal na protikorupční policii podat vysvětlení. Kriminalisté ho rovněž požádali o poskytnutí důkazních materiálů, s nimiž on a jeho švédští kolegové operují.

Sporná transakce se týká rozdělení zakázky od Ředitelství silnic a dálnic, kterou už v roce 2008 vysoutěžilo za 2,2 miliardy korun konsorcium tří firem – Skansky, Geosanu a EDS. Skanska byla lídrem skupiny a na celkové hodnotě zakázky měla původně 71,5 procenta, Geosan měl 18,5 procenta a EDS 10 procent.

Zakázka ale zhruba dva roky stála a v roce 2010, když se mělo začít, se firmy dohodly, že si procenta přerozdělí. Skanska si nechala jen 55procentní podíl, Geosan ho navýšil na 35 procent a EDS zůstalo 10 procent. Větší podíl Geosanu přitom vyplýval z toho, že získal od Skansky větší podíl na stavbě mostu, který byl součástí celého projektu.