Ťok vše vysvětlil dopisem. Pro odchod není důvod, řekl Babiš

Praha – Vicepremiér a lídr hnutí ANO Andrej Babiš v nedělních OVM podpořil „svého“ ministra Dana Ťoka. Ten je nyní podezříván za možnou korupci, a to z doby, kdy šéfoval stavební firmě Skanska. Na podezřelý převod nejméně sta milionů korun při zakázce na dostavbu silnice R7 upozornil tento týden Český rozhlas. Podle premiéra Bohuslava Sobotky by měl šéf dopravy vše důkladně vysvětlit. Dle Babiše tak už tuto středu dostatečně učinil: dvoustránkovým dopisem. Babiš tak úvahy o možném odvolání odmítá.

Babiš hájí ministra dopravy - vše prý vysvětlil (zdroj: ČT24)

Na zmíněné vyvedení peněz měli údajně přijít švédští auditoři v roce 2011. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) ve čtvrtek řekl, že bude chtít o záležitosti mluvit s koaličními partnery. Do té doby by prý měl Ťok rozptýlit všechny pochybnosti. „Pan premiér jen dělá politiku, protože už ve středu 18. března dostal dopis od pana Ťoka. On to všechno vysvětlil a já za ním stojím,“ řekl Babiš v Otázkách Václava Moravce.

I sám ministr dopravy ve vyjádření pro ČT už dříve vinu odmítl. „Ty peníze na úplatky nešly a nešlo o žádnou podezřelou transakci. Audit přišel ve zvláštní situaci, kdy Skanska byla na straně objednatele i na straně dodavatele a mezi tím byl ten konsorciální partner,“ komentoval Ťok. Obvinil naopak bývalého auditora Skansky Anderse Blomqvista, o jehož výpověď se rozhlasová reportáž opírá, že tvrdí opak toho, co kdysi. „Výsledek auditu byl, že auditor, o kterém se dnes mluví, pan Anders Blomqvist, potvrdil, že se nic nestalo,“ poukázal na výsledek šetření z roku 2011.

Skanska
Zdroj: ČT24

Ve zmíněném dopise Ťok například uvedl, že rozdíl v cenách podle něho způsobil pokles hodnoty stavebních prací na trhu mezi roky 2008 a 2011, kdy se zakázka začala realizovat. Jako problematické naopak vidí skutečnost, že Skanska byla zároveň objednatelem a zhotovitelem prací.

Výběrové řízení na dostavbu silnice R7 vyhrálo v roce 2008 konsorcium firem EDS, Geosan Group a Skanska. Šlo o zakázku za 2,2 miliardy korun. Vedoucím konsorcia byla podle Radiožurnálu Skanska s podílem 71,5 procenta, o dva roky později se 16,5 procenta vzdala ve prospěch Geosanu. Geosan získal peníze, ale místo aby začal sám stavět, najal si na výstavbu mostu Skansku, ale za méně peněz, popsal v úterý Radiožurnál.