Mladým řidičům chybí pocit odpovědnosti, říká psycholog

Praha – Nevěnování se řízení jako jedna z nejčastějších příčin dopravních nehod. Podle ředitele služby dopravní policie Tomáše Lercha řada řidičů za volant usedá s tím, že si vyřídí maily nebo hovory. Psaní sms za jízdy je přitom třikrát nebezpečnější než alkohol v krvi a o moc bezpečnější není ani používání handsfree. Nejčastěji se řízení nevěnují mladí lidé, zejména muži, říká vedoucí katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého Matúš Šucha. Podle Lercha by se měl začít klást větší důraz na dopravní výchovu, uvedl to v Otázkách Václava Moravce.

Chování řidičů obecně se podle Šuchy od 90. let zhoršuje. Nejdůležitější způsob, jak tomu předcházet, je podle něj výcvik a zejména pak posílení pocitu odpovědnosti u mladých řidičů. Až kolem 25. roku života se totiž v mozku vyvíjí oblasti, které potlačují impulzivitu. „Společnost proto musí pomáhat mladým řidičům, aby jejich jednání při řízení bylo co nejméně rizikové,“ dodal.

Řešit problém mladých řidičů systémově navrhuje i ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch. „Měli bychom začít klást větší důraz na dopravní výchovu. Svou roli zde hraje rodina. Jak se chovají rodiče v silničním provozu, tak se budou chovat děti. Do autoškoly už bych měl vstupovat s tím, že si uvědomuji svou odpovědnost,“ uvedl Lerch. Právě ta podle odborníků mladým lidem při řízení chybí.

Tragický víkend na silnicích

Právě tento víkend se zapsal mezi nejtragičtější. Při nehodách přišlo zatím o život deset lidí, což je nejhorší bilance od loňského září, kdy první víkend při nehodách zemřelo rovněž deset lidí. Většina obětí byla ve věku od 18 do 21 let. Nejtragičtější byla o tomto víkendu nehoda na Znojemsku, kde ráno zemřeli čtyři mladí lidé. V Rakousku odpoledne havaroval autobus s českými filharmoniky, zraněno bylo několik lidí.

Řidiči zvládají při řízení ledacos, třeba i sledovat filmy

Většinu nehod podle Lercha spojuje to, že se řidiči věnují věcem, kterým by neměli. „Dvě nejčastější příčiny dopravních nehod jsou nepřiměřená rychlost a vjetí do protisměru. I při těchto nehodách často nevěnování se řízení hraje svou roli,“ uvedl Lerch. Loni se stalo nehod z nepozornosti víc než 14 tisíc, zemřelo při nich 72 lidí. Do této kategorie spadají např. situace, kdy se řidič otáčí na spolujezdce na zadních sedadlech a především manipulace s telefonem, surfování na internetu a stále častěji i sledování videí, filmů, seriálů.

Psaní SMS při řízení
Zdroj: ČT24

Používání handsfree je srovnatelně nebezpečné s telefonováním bez něj

Řidičů s mobilem za volantem sice podle statistik ubývá. Zatímco v roce 2012 přistihla policie přes 25 tisíc řidičů s telefonem v ruce při řízení, loni to bylo necelých 24 800. Jak se ale ukazuje, ani používání handsfree není o moc bezpečnější. „Je malý rozdíl mezi tím, jaké nebezpečí představuje telefonování s handsfree a bez handsfree. Jde o to, že v obou případech máte zaneprázdněnou hlavu,“ říká Šucha. To může podle Lercha vést k tomu, že řidič není schopný bezpečně ovládat vozidlo, zastavit na vzdálenost, na kterou má rozhled a snadno může přehlédnout i jiné vozidlo.
 
„Vyspělejší země zakazují i používání handsfree jako například Japonsko. Tam toto opatření funguje už několik let. O podobném postupu uvažují i některé vyspělejší evropské země. Mohu potvrdit, že činností, které odvádějí pozornost řidiče a snižují jeho mentální kapacitu je řada, i jídlo za volantem,“ říká Jindřich Frič, ředitel divize bezpečnosti a dopravního inženýrství z Centra dopravního výzkumu.

Telefonování za jízdy je přitom v Česku poměrně mírně trestáno. „ČR v tomto trochu zaostává za Evropou. Evropská cesta je, že se zpřísňuje sankce za držení telefonu. U nás bohužel nastalo to, že v roce 2011 poklesl počet trestných bodů za tento skutek a zároveň došlo fakticky i ke snížení pokuty, která byla dříve stanovena na 1000 korun a následně bylo přidáno slovo “do„ 1000 korun,“ uvedl Lerch. Absolutní zákaz telefonování v autě ale podle něj není správnou cestou. „V praxi by bylo velmi špatně prokazatelné, jestli si například v tu chvíli v autě zpívám nebo telefonuji, ale za držení telefonu, tabletu, případně za jejich ovládání, by se sankce měla zpřísnit,“ dodal Lerch.

Les značek na českých silnicích
Zdroj: ČT24

Za nehodovost mohou často i nedostatky ve značení

Ke vzniku dopravních nehod podle Fryče zhruba 30 procenty přispívají i nedostatky v infrastruktuře. Ty potvrzuje i Lerch: „Loni naši dopravní inženýři nahlásili bez mála 13 tisíc komunikačních závad, z toho 11 tisíc bylo na dopravním značení,“ uvedl. Přestože počet mrtvých na silnicích se dlouhodobě snižuje, statistiky za loňský rok jsou výstražné: Každých šest minut a šest sekund se stane jedna nehoda, každých 13 hodin 55 minut jeden člověk na silnicích zemře a každou hodinu vznikne hmotná škoda za půl milonu korun.

Jen loni Česko dopravní nehody stály 53 miliard. Výdaje zahrnují jak přímé náklady na zdravotní péči, hasiče, policii nebo hmotné škody včetně nákladů pojišťoven, tak nepřímé náklady, mezi které patří náhrady škod nebo ztráty způsobené smrtí člověka.