Novela EIA měla zajistit miliardy, stavby ale může zadrhnout

Pokud někdo chystá větší stavbu, musí nejdřív získat ekologický souhlas EIA a po něm stavební povolení. První část od dubna získala větší důležitost. Novela zákona má sice zlepšit kvalitu rozhodování, ale žaloby občanů nebo aktivistů mohou opět zpomalit výstavbu v resortu dopravy.
Video Změny v procesu EIA mohou zbrzdit dopravní stavby
video

Změny v procesu EIA mohou zbrzdit dopravní stavby

„Bude možné zažalovat rozhodnutí EIA nejen z procesní stránky věci, ale i z věcného obsahu. S tím souvisí odkladný účinek žalob,“ uvedla mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková. Občanská sdružení a spolky se běžně účastní procesu EIA, nově ale mají pravomoc účastnit se i v navazujícím řízení. Investoři se tak obávají, že žaloby aktivistů stavební plány zablokují. Ministerstvo dopravy tvrdí, že jsou ohrožené projekty až za 50 miliard korun.

EIA je anglická zkratka pro proces vyhodnocení vlivů na životní prostředí. Záměrem je získat představu o konečném vlivu stavby na životní prostředí. Vyhodnocuje se, zda je stavbu vhodné realizovat, případně za jakých podmínek je její realizace přijatelná.


Ministr dopravy novelu akceptuje, vnímá ale její úskalí. „Tady se vyjadřuje opravdu půl procenta nebo promile lidí k věcem, které ovlivňují sto procent lidí. Podle mě to není fér,“ řekl Dan Ťok (nestraník za ANO). Novela je účinná od prvního dubna. Zásadní dopad tak bude mít na posudky, které v rámci řízení EIA vzniknou až po tomto datu. Ačkoliv sám zákon retroaktivitu nemá, Ťok uvedl, že s Evropskou komisí dohodli, že se budou revidovat rovněž dříve vydaná stanoviska. „Existuje komise na ministerstvu životního prostředí, která se k tomu bude vyjadřovat a bude zkoumat, jestli byly splněny podmínky. Bude možná chtít nějaké úpravy staveb,“ upřesnil.

Byly v ohrožení evropské peníze, teď ale nebude jistá výstavba

Změnu v nastavených pravidlech si vyžádala právě Evropská komise, která dosavadní systém kritizovala, protože Česko mělo kdysi normu převzít jenom polovičatě. Pokud by zákon vláda neupravila, přišel by stát o bezmála sto miliard korun na dotacích. Nicméně stavaři odhadují, že dohromady budou ohroženy projekty za podobnou sumu peněz.

Tahanice s ekology o každý administrativní úkon nadlouho zablokovaly třeba dostavbu dálnice D8, nyní zase komplikují opravy D1. Nový zákon jim dává ještě větší možnosti. Mezi ohrožené dopravní stavby by se mohly zařadit i silnice R35, R52 nebo pokračování D3. Stavaři by nemuseli začít pracovat ani na nedokončeném Pražském okruhu, kde se výstavba zastavila před čtyřmi roky.

Ohrožené dopravní stavby po novele k EIA
Zdroj: ČT24

Pomalé úřady, dlouhé čekání na silnice

Soud by měl o každé žalobě rozhodnout do devadesáti dnů. Poradce ze sdružení ekologických organizací Zelený kruh Daniel Vondrouš přitom upozornil, že tato novela obecně neřeší to, že rozhodování o stavbách je pomalé. „Základní problém zůstává, že úřady nemají dostatečnou kapacitu, aby rozhodovaly rychle a kvalitně,“ řekl Vondrouš. To by měla podle něj změnit až následující novela stavebního zákona.

Pomalost stavby dopravních projektů se řadí mezi nejčastější výtky vůči ministerstvu dopravy. Aby zamezil dalším zbytečným průtahům, chce se ministr Ťok scházet a bavit s aktivisty už dopředu. Setkání by se mohla uskutečnit každé tři měsíce a debatovalo by se na nich, co a proč bude stát stavět. Ťok chce včas brát v potaz jejich námitky a připomínky, aby se pak nemuseli obracet na soudy.