Mrtvých je na silnicích znovu více, řidiči zapomínají, že je zima

Když loni začal narůstat počet mrtvých na českých silnicích, objevilo se vysvětlení, že je to teplou zimou. Letos ale mrtvých znovu přibývá, i když zima je přes váhavý nástup a občasné výkyvy obvyklejší než loni. Podle policie může však i to být důvodem, řidiči snad jako by zapomněli na hrozbu kluzkých silnic a častěji než dříve ztrácejí kontrolu nad vozidlem ve vysoké rychlosti. Výsledkem je 64 mrtvých od počátku roku, oproti minulému roku jich je o sedm více a jen o pět méně než součet za celý leden a únor v roce 2013.
Počet mrtvých na silnicích 2015
Zdroj: ČT24

Dlouhodobě policie stanovuje jako nejčastější příčiny tragických nehod „nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky“ a vjetí do protisměru. Platí to i nyní, v době, kdy množství mrtvých na silnicích druhý rok za sebou roste. „Zejména dochází k nehodám vlivem nepřiměřené rychlosti, řidiči podceňují zimní počasí,“ přiblížil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Pozvolná zatáčka a mráz je smrtelně nebezpečná kombinace

Příkladem může být smrt dvou mladých mužů bratrů ve věku 24 a 18 let. Starší řídil auto, které v mírné zatáčce mezi Kyjovem a Svatibořicemi vyjelo ze silnice a narazilo do stromu. K nehodě přispěla vysoká rychlost a zřejmě kluzká vozovka. Právě takové podmínky jsou nejzrádnější. Na rozdíl třeba od horských serpentin řidiči neočekávají, že se auto v pozvolném oblouku neudrží ve stopě a nepřizpůsobují rychlost. „Může se zdát mírná levotočivá zatáčka, ale díky vysoké rychlosti může dojít k rozhození vozidla, které se dostane do smyku a můžou nastat takové následky,“ podotkl policista Lukáš Pavlík.

Při nehodě na Hodonínsku zahynuli dva bratři
Zdroj: ČT24

Kromě samotných řidičů umírají na silnicích také chodci nebo cyklisté. Policie to přičítá roztržitosti řidičů aut, která do nich narážejí. Za rizikovou označují kombinaci rychlosti a telefonování nebo například práci s rádiem. Taková situace nastala letos v Jihlavě, kde na dálničním přivaděči rychle jedoucí auto narazilo do osmapadesátiletého cyklisty, který při nehodě zahynul. Řidič si ho nevšiml, přestože měl reflexní vestu.

Ovládání vozidla v mírné zatáčce na narmzlé silnici si vyzkoušel redaktor ČT na trenážéru autoškoly. Mimo silnici vyjel, když se pokusil zareagovat na nedotáčivý smyk, který dostal bezprostředně poté, co vjel asi 110kilometrovou rychlostí do oblouku. „Překročení rychlosti o 20 kilometrů znamená neovladatelné vozidlo a bouračku,“ shrnul instruktor autoškoly Pavel Kuklík.


Počasí se ještě neumoudří

Obzvláště tragické může být na silnicích vzhledem k dosavadnímu vývoji celé první čtvrtletí. Na tragické nehody má teď vliv i počasí, přispělo již k 64 úmrtím - a v průběhu února a března se to nezmění. „Konec února i začátek března bude mít po ránu teploty pod nulou. Bude to pravděpodobně i v nížinách, to znamená, že náledí se může vyskytovat ve kterémkoli ze dnů, kdy bude pršet nebo sněžit,“ zdůraznila meteoroložka, vedoucí redakce počasí ČT, Taťána Míková. Problémy může způsobit také ostré slunce ráno a vpodvečer.

Video Události: Pokles se zastavil, mrtvých na silnicích je opět více
video

Události: Pokles se zastavil, mrtvých na silnicích je opět více