Sdílení domácího videa nabralo na obrátkách – YouTube slaví 10 let

Praha – Internetový portál YouTube dnes slaví deset let. Od svého vzniku nabral na popularitě – původně měl server sloužit k volnému sdílení domácích videí, postupně se ale jeho obsah rozšířil o hudební klipy, filmy nebo videohry. Dnes slouží YouTube jako veřejná služba poskytující prostor inzerentům, politikům či celebritám.

O rok a půl později od svého vzniku zaznamenal internetový kanál velký zlom, a to když ho za 1,5 mld dolarů koupil internetový gigant Google (pro srovnání minulý rok Facebook koupil aplikaci Whats App za 22 mld dolarů).

Díky propojenosti IT technologií a internetu se z YouTube postupem času stal masový fenomén, a to ve chvíli, kdy se do mobilů začaly instalovat kvalitnější kamery. Uživatelská videa pak byla postupně přidávána na YouTube a v současné době je na server každou minutu nahráno až 100 hodin nových videí. První video, které se na serveru v květnu 2005 objevilo, zobrazovalo návštěvu spoluzakladatele portálu Jaweda Karima v zoologické zahradě v San Diegu. Dnes se YouTube stalo fenoménem, který se označuje slovem youtility (podle ang. Slova elektricity – elektřina). YouTube totiž vdechl světu internetu zcela nový rozměr. V České republice se YouTube zpopularizovalo hlavně v souvislosti s vajíčkovou aférou v českém politickém prostředí.

Video Jakub Čížek: Rozjet YouTube byl velký risk
video

Jakub Čížek: Rozjet YouTube byl velký risk

Jakub Čížek: Rozjet YouTube byl velký risk

s11, 13.02.2015

10 let YouTube tématem Studia 6 víkend

Server se dlouhodobě potýká s problematikou autorských práv. Jako druhou nejnavštěvovanější stránku na světě (po Google.com) ji denně vyhledá až dvě miliardy uživatelů. Proto YouTube vydělává hlavně na reklamě. Protože jsou ale na YouTube umisťovány i sestřihy pořadů či hudebních klipů, Google předává část svých příjmů právoplatným majitelům autorských práv. Google tak podle Jakuba Čížka, redaktora portálu Živě.cz, využívá umění možného. Google před nedávnem přišel s novým zdrojem příjmu, a to s placenou formou přístupu k hudbě bez reklam. Hlavním zdrojem příjmu ale zůstává reklama.

Popularitu YouTube tak využívají nejen hudebníci, ale i politici či papež. Nejlépe tento trend využil jihokorejský rapper PSY, jehož videoklip Gangnam Style se stal v roce 2012 nejsledovanějším videem s více než miliardou zhlédnutí. O rok později se stejně proslavil Harlem Shake, krátký zběsilý tanec, při němž jsou jeho účastníci oděni do netradičních masek a kostýmů. Nejsledovanějším videem v roce 2014 se stala recese polského amatérského filmaře Sylwestera Wardegy, který navlékl svého psa do obřího kostýmu pavouka a s kamerou sledoval vyděšené reakce lidí. Krátké video bylo zhlédnuto více než 113milionkrát.

Údajně historicky první video na YouTube: