Celoživotní vzdělávání těží z peněz EU. Soukromá centra o ně ale přijdou

Programy celoživotního vzdělávání těží v ČR z peněz, které poskytuje Evropská unie. Podle nových pravidel ale EU už nepodpoří výuku v soukromých centrech. Peníze poskytne pouze institucím, které fungují přímo při vysokých a středních školách. I když český stát prezentuje vzdělávání seniorů jako svoji prioritu, také financuje pouze Univerzity třetího věku při vlastních školách. Podle Národního akčního plánu přitom Česko patří v EU mezi nejhorší přispěvatele na další vzdělávání.
Video Vzdělávání seniorů
video

Vzdělávání seniorů

Na první přednášku v novém roce čeká v Praze-Ládví několik set seniorů. Po osmi měsících studují ve staronových prostorách. V první řadě sedí šestým rokem Ivana Bergmannová − život bez učení si už neumí představit. „Když se setkáme s přáteli, tak oni mi to trošku i závidí,“ říká seniorka.

Mezi nejoblíbenější kurzy patří ty o historii Prahy, kde se na jednu přednášku hlásí až 800 lidí. Přesto ale zdejší Centrum celoživotního vzdělávání minulý rok zvažovalo, že po třiceti letech skončí. Potřebovalo totiž peníze na rekonstrukci kulturního domu, protože ale nefunguje pod hlavičkou žádné univerzity, nemělo nárok na státní podporu. Tři a půl tisíce seniorů tak tři čtvrtě roku studovalo v provizorních podmínkách. Do Ládví se centrum vrátilo díky penězům, které se vybraly přímo mezi nimi.

Celoživotní vzdělávání při školách nedostačuje poptávce

„Na soukromá centra celoživotního vzdělávání nepřispíváme vůbec,“ konstatuje ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Stát přitom považuje vzdělávání seniorů za jednu z priorit − podporu mu slibuje třeba v Národním akčním plánu na podporu pozitivního stárnutí. Zatím ale přispívá výhradně na Univerzity třetího věku, které jsou zřízené při vysokých a středních školách. Jejich kapacita přitom zdaleka nestačí poptávce. Řada seniorů navíc o tradiční univerzitní kurzy ani nestojí.

Podle organizátorky celoživotního vzdělávání Dany Steinové přitom platí, že „zapojení seniorů do zájmového vzdělávání významně přispívá k jejich prodlužování plnohodnotného, aktivního života, má pozitivní dopad na jejich celkové zdraví,“ vysvětluje, proč by měl stát podporovat školy pro seniory všechny. Tím spíš, že centra při státních školách mají zajištěné výukové místnosti, dodává Steinová.