Stížnosti nespokojených spotřebitelů by měla řešit ČOI

Brno - Paní Jarmila podepsala smlouvu na nákup nádobí. Později od ní chtěla ustoupit, firma ale byla proti. Případ nakonec za paní Jarmilu vyřešilo Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Podobné spory by nově měl řešit smírčí institut. Se zřízením nové instituce počítá návrh zákona o ochraně spotřebitele, který zítra projedná vláda. Nyní vztahy mezi nespokojenými zákazníky a firmami řeší soudy. Pokud vláda zákon schválí, mohla by se stížnostmi spotřebitelů zabývat Česká obchodní inspekce. Ta doposud nemá v podobných případech žádné pravomoce.
Video Spory zákazníků s firmami: Od příště už mimosoudně?
video

Spory zákazníků s firmami: Od příště už mimosoudně?

„Potřebovala jsem zrušit kupní smlouvu v zákonné lhůtě, ale z firmy mi napsali, že jim má žádost přišla pozdě. Psala jsem jim ještě několikrát, využila jsem i bezplatnou právní poradnu, ale nic nepomohlo,“ okomentovala nákup hrnců a pánví v hodnotě jedenácti tisíc paní Jarmila. Nakoupila je na předváděcí akci. „V poradně mi řekli, ať se obrátím na Českou obchodní inspekci (ČOI). Tam mi ale řekli, že s tím bohužel nemohou nic dělat, že nemají vůbec žádné pravomoce,“ pokračovala ve svém příběhu.

V ČOI ji odkázali na Sdružení obrany spotřebitelů. „Všechno za mě vyřídili a za 3 týdny přišlo vyrozumění a omluva, že nic platít nemusím,“ uzavřela paní Jarmila. Vše se vyřešilo mimosoudní cestou, k soudu tedy nemusela a ani by nešla. „Stálo by mě to spoustu peněz a proces by se táhl dlouhou dobu,“ dodala.

Právě s mimosoudním urovnáním sporů by mohla nespokojeným zákazníkům zdarma nově pomáhat ČOI prostřednictvím smírčího institutu. Pokud vláda schválí návrh zákona o ochraně spotřebitelů, získá ČOI status mediátora spotřebitelských sporů. „Jde především o vyrovnání informační nerovnováhy. Pro spotřebitele jde o jednorázovou kauzu, ale firma ví o výrobku vše a zná svá práva,“ vysvětlil ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). Podle něj se tak řešení sporů usnadní pro zákazníka a pro firmy bude jednání levnější a rychlejší.

Dnes se mohou nespokojení zákazníci obrátit na soud. Soudní jednání jsou ale podle Mládka těžkopádná, a odrazují tak spotřebitele. „Zahlcuje to soudy banálními případy, které jsou ale pro občany důležité. Smírčí insitut funguje už například v energetice,“ uvedl Mládek. Kvůli nové instituci by ČOI nabrala 34 nových zaměstnanců. „Musíme to započítat do návrhu rozpočtu. Konkrétní částku bude potřeba říct v květnu,“ dodal.

Zákon se nelíbí ministerstvům financí a spravedlnosti, před projednáním vládou ho ale nechtějí komentovat. Pokud zákon projde, platit by mohl už od letošního července. Ovšem v případě, že by se strany mimosoudně prostřednictvím smírčího institutu nedohodly, převzal by řešení jejich sporu soud


Návrh zákona není bezchybný

Podle předsedkyně SOS Gerty Mazalové není návrh zákona dokonalý. „Nelíbí se mi, že prodejci, kteří souhlasí s vyřešením sporu pomocí smírčího institutu, nebudou zvěřejněni v internetovém seznamu. Hrozí tu, že prodejci na to kývnou a pak si to rozmyslí. Česká obchodní inspekce je tam už ale zpětně nebude moci napsat,“ vysvětlila Mazalová. Podle ní je důležité, aby spotřebitelé věděli, kdo je poctivý a na koho se mohou obrátit.

Mazalová také podotkla, že takzvaní šmejdi na mimosoudní urovnání sporů nikdy nepřistoupí. „Chtějí jenom peníze. Stejně jako podomní prodejci a provozovatelé pochybných e-shopů. Jakmile mají dost financí, skončí,“ řekla předsedkyně. Dodala, že návrh zákona by mohl pomoci vyřešit více případů, než jich vyřeší SOS nyní. „Vyřešíme asi 40 procent případů. Ty ostatní vyřešit nejdou. Firmy jsou buď nedohledatelné, neexistují, nemají peníze nebo adresu,“ dodala Mazalová.