Aerolinky v EU zřejmě budou odevzdávat více údajů o cestujících

Praha - Podle představ Evropské komise by aerolinky v Evropské unii měly předávat úřadům celkem devatenáct údajů o cestujících. Dosud předávaly jména, data narození a podrobnosti o příletu a odletu všech cestujících. Nově by měly informovat mimo jiné o datech rezervací letenek a plateb za ně.

V současné době je již šest let v platnosti ustanovení, na jehož základě se podobná data předávají do Spojených států v rámci opatření původně odůvodňovaného bojem proti terorismu. „Dnes je s USA uzavřena smlouva, podle které se tato data mají předávat pro předcházení všem možným budoucím trestním činům,“ upřesňuje Filip Pospíšil z nevládní neziskové organizace na ochranu lidských práv Iuridicum Remedium. Smlouva navíc zahrnuje úpravu, která neposkytuje záruky, že Spojené státy nebudou citlivé údaje předávat dál.

 Podle předsedy Úřadu pro ochranu osobních údajů Igora Němce se situace stále zhoršuje. „Přijímá se druhá dohoda s USA, která je ještě výrazně horší, než byla ta předchozí. Spojené státy vyžadují více údajů, chtějí je uchovávat delší dobu a rozšiřují přístup institucí, které k nim mají přístup.“ Dohoda dokonce obsahuje i bod, podle kterého údaje mohou být předávány třetím zemím. Základní principy ochrany dat, jak jsou přijímány v Evropě, jsou tím evidentně porušeny. 

Evropská komise se nechává inspirovat americkým opatřením a z důvodu boje proti terorismu nyní navrhuje podobný systém i pro Evropskou unii. Proti dohodě ohledně předávání dat leteckého provozu se v Evropském parlamentu vzedmul velký odpor. „Naše hlavní výhrada spočívá v tom, že se v podstatě jedná o plošné lustrování a prověřování všech občanů, kteří cestují letadly,“ říká Pospíšil. Podle něj je hlavním rizikem celkový trend a vzájemná kombinace údajů, prostřednictvím které se mohou vytvářet profily chování jednotlivců, a to zdaleka nejen občanů cestujících letadly.

„Celá věc je v rámci boje proti terorismu, jenže má velkou logickou vadu. Kontroluje pouze pasažéry v letadlech. Když ale přicestujete do Spojených států lodí, tak se žádná kontrola neděje,“ zdůrazňuje Němec. „Zejména komicky to vyznívá v Evropě, kde se zadávají databáze pasažérů letadel, ale když přijedete autem, tak můžete být terorista a nikdo o vás neví.“

Organizace Iuridicum Remedium má obavy, že dojde k pozvolnému, nenápadnému procesu rozšiřování, až bude evropský systém znovu, jak je tomu v současnosti s americkým, pokrývat daleko širší okruh. Na soudní verdikt, který by jasně řekl, že je takovýto postup špatný, se zatím stále čeká.

Ilustrační foto
Ilustrační foto