Karlovarský kraj podepsal smlouvu s ČD, chce na tratích nové vlaky

Karlovy Vary - Karlovarský kraj dnes podepsal s Českými drahami smlouvu o zajištění základní dopravní obsluhy na železnici v roce 2008. Za to, že firmě zaplatí na dotacích kolem 122 milionů korun, požaduje mimo jiné modernizaci souprav nasazovaných na regionálních tratích. Za nedostatek považuje vedení kraje už několik let odkládanou rekonstrukci Horního nádraží v Karlových Varech, které je ostudou krajského města. Novinářům to dnes řekl hejtman Josef Pavel.

S ČD se Karlovarský kraj dohodl a podepsal smlouvu na příští rok jako první z krajů v republice. Rychlejší jednání umožnila zejména dlouhodobá smlouva, kterou oba partneři uzavřeli loni s platností do roku 2010. Upřesňoval se tedy pouze dodatek ke smlouvě, uvedl Pavel. Dotaci pro ČD kraj zvýšil v porovnání s loňskem o téměř dvě procenta. Dráhy pak zvýšily celkový počet kilometrů, jež osobní vlaky v regionu ujedou, asi o 70.000 kilometrů na více než 1,9 milionu kilometrů za rok. 

České dráhy prý budou usilovat o to, aby vyhověly žádosti kraje o modernizaci vozového parku. Na regionální tratě budou postupně nasazovat buď zcela nové, nebo alespoň modernizované soupravy, řekl náměstek generálního ředitel ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář. V Karlovarském kraji už jezdí čtyři modernizované soupravy Regionova a zapůjčené moderní německé soupravy Desiro. „Příští rok by se tu mohly objevit ještě další dvě Regionovy. V nákupu nových vozů budeme pokračovat i nadále,“ poznamenal Kolář. 

ČD by podle Koláře mohly teoreticky do roku 2013 nakoupit pro dopravu v Karlovarském kraji nové vozy téměř za 800 milionů korun. Za předpokladu, že získají maximální objem dotací z Evropské unie pro toto období včetně prostředků na spoluúčast. Další podmínkou je, že s nimi Karlovarský kraj uzavře dlouhodobou smlouvu i po roce 2010, konstatoval Kolář. Z EU je pro kraj na drážní dopravu určeno asi 395 milionů korun. „Druhou polovinu peněz bychom získali patrně z bankovních úvěrů,“ dodal Kolář. 

V případě karlovarského Horního nádraží Kolář uznal výhrady kraje. Projekt na jeho rekonstrukci má realizovat společnost Grandi Stazioni. Začala například opravovat Hlavní nádraží v Praze či stanici v Mariánských Lázních. Obnova karlovarského nádraží má ale už letitý skluz. „Grande Stazioni muselo přehodnotit projekt. Staré nádraží nebude opravovat, ale zbourá ho. Stavba nového by snad mohla do roka začít,“ řekl. 

Karlovarský kraj rozdělí v příštím roce mezi firmy zajišťující základní
dopravní obslužnost v regionu asi 309 milionů korun. Největší část, téměř 177 milionů korun, je určena pro dopravce na železnici. Mezi firmy provozující autobusovou dopravu kraj rozdělí přes 117 milionů korun.
Meziroční nárůst dotací na dopravní obslužnost bude představovat 4,9
procenta. 

Téměř pětiprocentní nárůst dotací na dopravní obslužnost je podle náměstka hejtmana Jana Zborníka dán několika důvody. V předchozích dvou letech se příspěvek kraje prakticky nezvyšoval. Rostou i veškeré náklady. Kraj ale bude důsledně trvat na plnění smluv ze strany dopravců. „Ve smlouvách jsou uvedeny příslušné sankce, které můžeme uplatnit při neplnění našich požadavků,“ uvedl Zborník.