Kamiony se sypkým materiálem nelze trestat za poškozování silnic

Praha - Kamiony, které vozí sypký materiál, můžou jezdit přetížené. Přesto jim za poškozování silnic nehrozí žádný postih. Ministerstvo dopravy totiž doporučilo policistům, aby u těchto náklaďáků přestali zjišťovat, jestli jsou jednotlivé nápravy přetížené či nikoli. Až doteď za to hrozila jejich řidičům pokuta a zákaz jízdy. Sdružení přepravců ale přišlo s posudkem, že se za jízdy náklad může přesypat.

Zdevastovaný asfalt, vyjeté koleje. Čím víc je náprava kamionu zatížená, tím větší je dopad na povrch silnic. „Není ani tak důležité jakou má kamion celkovou hmotnost, důležité je zatížení na jednu nápravu,“ poznamenává Karel Pospíšil z Centra dopravního výzkumu. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač (ODS)doporučil, aby policisté a celnicí vážili u některých náklaďáků pouze celkovou hmotnost a už nezjišťovali, jestli nemají náklad špatně naložený a tím přetěžují některou z náprav. Doporučení vychází z odborného posudku, který platili přepravci. „Zkoušky prokázaly, že zejména při prudkém brzdění vozidla se může stát u sypkých materiálů, že se dočasně přetíží přední náprava,“ Martin Špryňar, generální tajemník ČESMAD Bohemia.

Při zkouškách ale přesunutý náklad nikdy nezatížil nápravu nad povolené limity. Přesto ministerstvo vydalo seznam sypkých hmot, které se vážit nebudou. Převozci teď mohou uvádět, že za přetížení náprav nemůžou. Podle zákona ale kamion přetížený na nápravu nesmí pokračovat v jízdě a náklad na voze musí být zajištěn proti přesunu a to bez výjimek. „Já si říkám, jestli není také doporučení, aby se nepokutovala bílá auta,“ komentuje situaci ironicky právník JUDr. Daniel Šulc. Podle statistik z pražské vážící stanice vzrostl po doporučení ministerstva dopravy počet přetížených kamionů na silnicích o stovky měsíčně.