V České Lípě přibudou od Nového roku dva nové spoje MHD

Česká Lípa - V České Lípě přibudou od Nového roku dva nové spoje, které zajistí dopravu do tamní průmyslové zóny. Nové spojení je první předzvěstí optimalizace městské dopravy, která se ve čtyřicetitisícovém městě naplno rozjede od 1. března 2008. Cílem projektu je nabídnout cestujícím více spojů a v pravidelných časech, linky budou lépe navazovat na vlaky a autobusy a zlepší se i úroveň cestování, řekla novinářům starostka Hana Moudrá.

Projekt optimalizace připravuje Česká Lípa už několik let. Snahou města je přesvědčit obyvatele České Lípy i blízkých obcí, aby více využívali městské autobusy, a odlehčit městským komunikacím přetíženým individuální dopravou. Průzkumy v minulosti ukázaly, že městské autobusy využívají především děti k cestě do školy a důchodci. Zaměstnance velkých podniků v průmyslové zóně svážejí na směny zvláštní autobusy, které platí zaměstnavatelé, obyvatelé ze sídlišť zase k cestám do města volí většinou vlastní vozy, kola nebo chodí pěšky.

Ročně tak autobusy městské dopravy využilo jen kolem 1,5 milionu lidí, přitom v jen o málo větším Jablonci nad Nisou přepraví ročně městská doprava kolem 11 milionů cestujících. Důvodem malého zájmu byl v České Lípě nedostatečný počet spojů, což by se podle Moudré mělo už od března výrazně změnit. Přibude spojů i autobusů. „Zatímco podle současného jízdního řádu se ročně najezdilo kolem 450.000 kilometrů, po optimalizaci dojde k navýšení objemu přepravy zhruba na dvojnásobek,“ řekla starostka. Ceny se nezvýší.

Rozšíření městské dopravy však podle Moudré nebude automaticky znamenat dvojnásobné náklady pro město. Ty budou dokonce nižší než v loňském roce, kdy radnice na městskou dopravu poskytla z rozpočtu 27 milionů korun včetně dotace na nákup nových autobusů. Letos byly náklady zhruba poloviční, město se totiž nemohlo s firmou VETT, která MHD zajišťuje, dohodnout na financování. „Pro příští rok počítáme s dotací bezmála 25 milionů korun,“ dodala Moudrá.

Soukromá společnost VETT zajišťuje dopravu v České Lípě od roku 1993. Před pěti lety radnice rozhodla o prodloužení smlouvy do roku 2013. VETT byl ale výrazně dražší, než jiní dopravci. Odhalil to právě projekt optimalizace dopravy, který si letos nechala radnice zpracovat. Podle mluvčí radnice Kateřiny Amrichové se ukázalo, že firmou vyúčtované prokazatelné ztráty za minulá období i odhadovaná výše ztráty pro rok 2007 výrazně převyšují částky, za něž by MHD provozovali jiní dopravci. Radnice proto soudně vymáhá 51,143 milionu korun, které na zálohách vyplatila.

V těchto dnech ale VETT odkoupil největší autobusový dopravce v Libereckém kraji - ČSAD Semily. Cestujícím slibuje hlavně lepší služby a modernější autobusy. „Plánujeme nákup čtyř nových menších nízkopodlažních vozů,“ řekl již dříve generální ředitel Tomáš Roubiček. Podle něj to představuje investici do 20 milionů korun. Služby semilského dopravce si přitom mohli cestující v České Lípě už otestovat. Firma zajišťovala městskou dopravu v září, když se město nebylo schopno s firmou VETT dohodnout na dodatku smlouvy o financování. VETT se pak do českolipských ulic vrátil za podmínek, které jsou pro město výhodnější.