Rekonstrukce Hl. nádraží v Praze: První obchod otevřen

Praha - Rekonstrukce Hlavního nádraží v Praze, kterým denně projde kolem sta tisíc lidí, probíhá za plného provozu. Zanedbané prostory, jež prošly poslední velkou úpravou v roce 1979, by se měly proměnit v moderní centrum s obchody, restauracemi a bankami. Využívat by je měli nejen pasažéři, ale i obyvatelé Prahy. Investorem rekonstrukce je společnost Grandi Stazioni.

První fáze přestavby skončila dnes, v pátek odpoledne, kdy se ve spodní části odbavovací haly otevřel první obchod, s italskou módou. Do března by se podle slov Martina Hamšíka, tiskového mluvčího společnosti Grandi Stazioni ČR, měly otevřít další obchody na 1200 metrech čtverečních. „Chceme, aby se zde objevily obchody s oblečením, s drogérií, chceme vybudovat nové restaurace, kavárny a jednáme s několika bankami o otevření pobočky a také se zájemci z řad cestovních kanceláří,“ popisuje podobu vznikajícího obchodního centra Hamšík.

Rekonstrukce začala před rokem a firma, která nádraží opravuje, si ho na třicet let pronajala od Českých drah. Do přestavby hodlá Grandi Stazioni investovat 850 milionů korun. Stejný investor opraví i nádraží v Mariánských Lázních a Karlových Varech, což ho včetně toho pražského vyjde na miliardu korun. Renovace Hlavního nádraží v Praze potrvá ještě minimálně čtyři roky, protože je během přestavby potřeba zachovat vlakový provoz. V Praze se ovšem neopravují jen budovy, ale i samotné peróny.

Vždy dvě ze čtyř starých nástupišť jsou nyní mimo provoz, druhá dvě fungují částečně a zbývající tři bez omezení. Opravy potrvají rok. „Provoz na hlavním nádraží bude určitě omezen, některé vlaky už od nového jízdního řádu, který platí od 9. prosince, na hlavní nádraží vůbec nedojedou,“ doplňuje mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. V květnu a v červnu bude navíc kvůli opravě uzavřený i tunel mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Dva měsíce tudy cestující budou muset místo vlaky jezdit pražskou městskou dopravou.

Kromě Prahy a Mariánských Lázní už rekonstrukce začaly i v Teplicích a Havlíčkově Brodě. Své investory má zatím sedmadvacet nádraží, dvě výběrová řízení právě běží a návrhy pro dalších šedesát nádraží se připravují. Vše se odehrává jako součást projektu Živá nádraží, který počítá s proměnou celkem 132 železničních stanic v zemi. Pokud pro ně ovšem České dráhy seženou investory.