Nastává čas vracení a reklamování dárků

Praha - Po vánočních svátcích nastává období, kdy lidé hojně vrací dárky. Stává se totiž, že dostanou dva stejné, nehodící se, oblečení, jež nemá správnou velikost, nebo dárky jednoduše nefungují. Lidé často neznají svá práva a nechají se obchodníky obalamutit.

„Mnoho obchodníků vychází zákazníkům vstříc a umožňuje výměnu nevhodných dárků, nebo dokonce vrací peníze, což jim zákon ani neukládá. Každý obchodník má své vlastní podmínky, za jakých je ochoten zboží vyměnit,“ vysvětluje Ivana Picková ze Sdružení na ochranu spotřebitele. Nejdůležitější je lhůta, ve které je dárky možné vyměnit. Někteří prodejci ji mají do konce prosince, většina však do poloviny ledna.

V případě vadného dárku má spotřebitel právo reklamovat zboží. Buď může požadovat opravu, vrácení peněz nebo výměnu výrobku za bezvadný. „Záruční doba trvá ze zákona dva roky, ale doporučuji, aby spotřebitelé uplatňovali své právo co nejdříve. Zboží s vadou by se nemělo používat, aby se z malé, odstranitelné vady nestala vada neodstranitelná, protože by se mohlo stát, že obchodník reklamaci nepřijme a bude v právu,“ upozorňuje Picková.

Podmínka, kterou uvádí někteří výrobci, že zboží bude přijato pouze v původním a neporušeném obalu, je nezákonná. Při reklamaci stačí spolu se záručním listem do obchodu přinést paragon nebo výpis z karty.