Loni na silnicích podle předběžných statistik zemřelo 1111 lidí

Praha - V loňském roce na českých silnicích podle předběžných policejních statistik zemřelo 1111 lidí, tedy o 155 více než za rok 2006. Zároveň jde ale o druhý nejnižší počet mrtvých od roku 1990. Následuje rok 2005, kdy při nehodách zahynulo 1127 lidí. K dnešnímu dni známé údaje ČTK sdělil zdroj z policejního prezidia. Dopravní policisté ovšem upozorňují na to, že se konečný počet obětí nehod za loňský rok s největší pravděpodobností ještě o něco zvýší.

Nárůst počtu mrtvých očekávají policisté především v údajích za prosinec, kdy podle předběžných statistik na silnicích zemřelo 84 lidí. Důvodem jsou například případy, kdy člověk zraněný při nehodě zemře až několik hodin po příjezdu do nemocnice, a ve statistikách se tak může objevit až se zpožděním.

Nejvíce lidí loni padlo za oběť nehodám v letních měsících. V červnu policisté napočítali 115, v červenci 120, v srpnu 102 a v září 124 mrtvých. Naopak nejméně lidských životů si vyžádaly havárie v únoru, kdy zahynulo 57 lidí.

Nejtragičtějším dnem byl zřejmě pátek 8. června, kdy při nehodách přišlo o život 11 osob. Následují například neděle 26. srpna a pátek 21. září, kdy zemřelo deset lidí. Policisté také loni zaznamenali nejtragičtější Štědrý den za posledních osm let, kolize 24. prosince zaplatilo životem pět lidí.

Naopak nehod loni oproti roku 2006 ubylo. Podle předběžných statistik jich policisté šetřili 181.674, což je nejnižší číslo od roku 1995. Za rok 2006 policisté napočítali 187.965 kolizí. Těžká zranění loni utrpělo 3923 lidí, alkohol se podle statistik podepsal pod 7420 havárií.

Podle Josefa Tesaříka z Ředitelství služby dopravní policie policejního prezidia je zveřejněný počet nehod předběžným údajem. Případný pokles oproti roku 2006 lze podle Tesaříka vysvětlit i tím, že od 1. července 2006 musí řidiči povinně hlásit nehodu se škodou až nad 50.000 korun. Do té doby museli motoristé povinně nahlásit škodu vyšší než 20.000 korun. Tesařík ale zároveň připomněl, že počet kolizí od července do listopadu 2007 byl vyšší než ve stejném období o rok dříve.

Situaci na českých silnicích měl zlepšit nový silniční zákon, který platí od 1. července 2006, a bodový systém postihování řidičů. V prvních několika měsících platnosti zákona se situace na českých silnicích skutečně zlepšila, potom se ale začala vracet do starých kolejí. Údaje o mrtvých za rok 2007 se tak výrazně neliší od roku 2005, kdy ještě bodový systém neplatil.

„Většina řidičů se stala ukázněnější, ale bohužel jen na kratší období, po jehož skončení se přizpůsobili nastaveným podmínkám a přestali se tolik obávat represivních opatření,“ stojí ve studii, kterou pro ministerstvo dopravy vypracovalo Centrum dopravních výzkumů (CDV).

Rostoucí počet mrtvých na silnicích ve srovnání s předcházejícím rokem odnesl ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas, který byl koncem loňského července odvolán z funkce. Od 1. září jej nahradil Martin Červíček.