Počet nehod i jejich obětí v říjnu meziročně klesl

Praha - Po čtyřech předchozích měsících, kdy počet zemřelých při dopravních nehodách překročil 100, se v říjnu tragická bilance na silnicích zlepšila. Z předběžné policejní statistiky vyplývá, že počet havárií i jejich obětí meziročně klesl. Na silnicích zemřelo 87 lidí. Loni za stejné období to bylo 101 a v říjnu 2005 bylo mrtvých 124. Ve srovnání s loňskem se přitom až do září počet obětí nehod dosud každý měsíc s výjimkou února a května zvyšoval.

Ve srovnání s minulým rokem se počet dopravních kolizí, u kterých policisté v říjnu zasahovali, snížil o 138. Stalo se jich 15.665, 297 lidí při nich utrpělo těžké zranění. Nejčastější příčinou nehod byl nesprávný způsob jízdy, pod vlivem alkoholu havarovalo 667 řidičů.

Bilance dopravních nehod za prvních devět měsíců tohoto roku vyznívá hůře. Za tu dobu zaplatilo havárie životem 840 lidí, tedy o 23,5 procenta více než za stejné období loňského roku. V období od ledna do srpna letos činil meziroční nárůst téměř 22 procent.

Mezi hlavní příčiny dopravních karambolů podle policejní statistiky patří například překročení nejvyšší povolené rychlosti, méně časté používání bezpečnostních pásů, agresivita řidičů, vyšší počet aut na českých silnicích i mírná zima.

Situaci na českých silnicích měl zlepšit nový silniční zákon, který platí od loňského 1. července. V prvních několika měsících platnosti nového silničního zákona se situace na českých silnicích skutečně zlepšila, potom se ale začala vracet do starých kolejí.

Změny v práci dopravní policie měl odstartovat nástup jejího nového šéfa Martina Červíčka. V létě nahradil Zdeňka Bambase, který byl odvolán 27. července právě kvůli neuspokojivým výsledkům, zejména rostoucímu počtu mrtvých na silnicích.

Odborníci na dopravu také neustále upozorňují na to, že bodový systém má demotivující charakter, protože jen trestá, ale nevede řidiče k tomu, aby odčinili hříchy - třeba školením a výcvikem - výměnou za umazání několika bodů. Politici a úředníci již začali úpravy bodového systému připravovat, ale není jasné, zda, kdy a v jaké podobě budou platit.