Žáci mohou mluvit anglicky i v nejazykových předmětech

Praha - Děti by se mohly učit cizí jazyk na prvním stupni základních škol třeba i v matematice, prvouce, informatice nebo hudební výchově. Školy proto dostaly příručky, které mají neaprobovaným učitelům pomoci s výukou angličtiny i v jiných předmětech.

 

Integrace angličtiny do dalších předmětů nemůže děti naučit anglicky mluvit. Pomáhá jim ale ověřovat si své znalosti a upevňovat to, co už znají. Zkoušet ji přitom můžou i učitelé, kteří cizí jazyk nevystudovali a ovládají ho jen částečně. "Učitel se snaží děti zapojit tím stylem, že na ně mluví česky a věci, které už znají z jiných oblastí, se snaží používat v angličtině,“ vysvětlila učitelka pražské ZŠ Angel Soňa Morávková.

Příručky, které Výzkumný ústav pedagogický do škol poslal, vznikly v rámci Národního plánu výuky cizích jazyků, který měl posílit jejich znalosti. Ve vyučování přibylo hodin určených pro jazyky i vzdělávacích kursů pro pedagogy. Přesto jazyková příprava stále pokulhává. „Semináře učitele podpořily, ale neznamená to, že by do škol přivedly dostatek kvalifikovaných učitelů,“ řekl Jindřich Kitzberger.

Na základních školách se přes tři čtvrtiny dětí učí anglicky, jedna pětina německy. Všechny ostatní jazyky jsou daleko za nimi. Ministerstvo školství ale chce menšinové jazyky letos podpořit. Školy, které je budou vyučovat, můžou požádat o peníze navíc.

Národní plán výuky cizích jazyků sice podle ministerstva školství pomohl, situace hlavně na prvním stupni základních škol ale stále není uspokojivá. K jejímu zlepšení chce proto v dalších letech využít peníze z evropských fondů.