Loni zemřelo na silnicích 1123 lidí, více než v roce 2006

Praha – V loňském roce zemřelo na českých silnicích více lidí, než v roce 2006. Zároveň jde ale o druhý nejnižší počet tragických případů za posledních 17 let. Naopak nehod oproti předchozímu roku ubylo. S oficiálními statistikami nehod za loňský rok dnes novináře seznámili zástupci dopravní policie.

„Bohužel, zvýšily se počty usmrcených a lehce zraněných osob. To zvýšení je poměrně vysoké. Počet usmrcených se zvýšil o 167 osob - je to třetí nejvyšší meziroční nárůst od roku 1990. Po třech letech poklesu, který skončil v roce 2006, rok 2007 nebyl příliš příznivý,“ řekl novinářům Josef Tesařík z Ředitelství služby dopravní policie policejního prezidia. Více než dvě třetiny nárůstu usmrcených mají podle Tesaříka na svědomí řidiči osobních automobilů.

Pod tragická čísla se podle Tesaříka výrazně podepsali mladí řidiči. „Řidiči osobních automobilů mladší 35 let mají na svědomí dvě třetiny nárůstu počtu usmrcených osob v kategorii osobních automobilů. Je nejvyšší čas k tomu, aby se zavedlo diferencované řidičské oprávnění pro řidiče začátečníky,“ konstatoval Tesařík. Podle statistik způsobili řidiči do 34 let téměř 52 procent celkového počtu nehod a zavinili přes 51 procent tragických případů.

Více pozornosti věnované mladým řidičům a takzvané řidičské průkazy na zkoušky pro začátečníky podpořil i ředitel dopravní policie Martin Červíček. „Jsem přesvědčen, že institut řidičského průkazu na zkoušku tak, jak je v současné době legislativně připravován, by mohl jít cestou, že si budeme lépe vychovávat řidiče,“ řekl. Na mladé řidiče by také podle Červíčka měly být směřovány emotivní preventivní kampaně.

Nejhorší situace byla podle Tesaříka loni ve 3. čtvrtletí, kdy na silnicích zahynulo 346 lidí, tedy meziročně o 100 víc. Naopak „spokojenost“ vyjádřil nad vývojem ve čtvrtém čtvrtletí, kdy nehody zaplatilo životem 283 lidí, což je o sedm víc než v roce 2006. „Nebýt několika velmi nepříznivých a tragických prosincových dnů, skončilo by čtvrté čtvrtletí poklesem počtu usmrcených osob,“ řekl Tesařík, který v této souvislosti připomněl například loňský Štědrý den, kdy zahynulo sedm lidí.

Podle statistik loni zahynulo při dopravních nehodách 24 dětí, tedy o šest méně než v roce 2006. Šest z 16 dětí, které zahynuly v osobním autě, nepoužilo bezpečnostní pás nebo sedačku.

Nejvíce lidí loni umíralo na silnicích Jihomoravského kraje, kde policisté evidovali 234 tragických případů. Naopak nejméně lidí zemřelo v Praze - 33 lidí. Nejtragičtějším dnem byl pátek 8. června, kdy při nehodách přišlo o život 11 lidí. Následují neděle 26. srpna a pátek 21. září, kdy zemřelo deset lidí.

Počet těžce zraněných osob je podle statistik od roku 1990 nejnižší, loni si těžká poranění z nehod odneslo 3960 lidí. Na druhou stranu lehce zraněných oproti roku 2006 přibylo, policisté jich napočítali 1151, což je meziroční nárůst o téměř pět procent. Podle statistik jde přesto o čtvrtý nejnižší počet za posledních 18 let.

Pokles počtu nehod oproti roku 2006 lze podle některých odborníků vysvětlit i tím, že od 1. července 2006 musí řidiči povinně hlásit nehodu se škodou až nad 50.000 korun. Do té doby to bylo 20.000. Hmotnou škodu karambolů z roku 2007 policisté vyčíslili na téměř 8,47 miliardy korun, což je zhruba o 650 milionů korun méně, než v roce 2006. O dalším možném zvýšení hranice škody, od které platí povinnost hlásit nehodu policii, v současnosti jedná expertní skupina ministerstva dopravy.

Opilí řidiči podle statistik loni způsobili 7466 nehod, což je meziroční nárůst téměř deset procent. Při nich zahynulo 36 lidí, tedy o šest méně než v roce 2006. Počet usmrcených osob při těchto nehodách je nejnižší za posledních 28 let.

Červíček dnes také nastínil priority dopravní policie pro rok 2008. Policisté budou podle něho především kontrolovat rychlost, alkohol a návykové látky u řidičů. „Padesát procent usmrcených osob na našich silnicích vychází z porušení předpisů v souvislosti s nepřiměřenou rychlostí. Měření rychlosti považujeme za nejdůležitější prioritu naší činnosti. Nejde nám o vybírání pokutových bloků, jde nám o zklidnění dopravy,“ dodal Červíček. Policisté by také letos měli více kontrolovat používání bezpečnostních pásů a dopravu na dálnicích.

Situaci na českých silnicích měl zlepšit nový silniční zákon, který platí od 1. července 2006, a bodový systém postihování řidičů. V prvních několika měsících platnosti zákona se situace na českých silnicích skutečně zlepšila, potom se ale začala vracet do starých kolejí. Údaje o mrtvých za rok 2007 se tak výrazně neliší od roku 2005, kdy ještě bodový systém neplatil.

„Většina řidičů se stala ukázněnější, ale bohužel jen na kratší období, po jehož skončení se přizpůsobili nastaveným podmínkám a přestali se tolik obávat represivních opatření,“ stojí ve studii Centra dopravních výzkumů (CDV).

Rostoucí počet mrtvých na silnicích ve srovnání s předcházejícím rokem odnesl ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas, který byl koncem loňského července odvolán z funkce. Od 1. září jej nahradil Červíček.

Tragická nehoda na D1
Tragická nehoda na D1
Více fotek
  • Tragická nehoda na D1 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/37/3680.jpg
  • Nehoda kamionu autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/10/926.jpg