Stavba cesty mezi Polskem, Moravou a Slovenskem začne v roce 2009

Ostrava - Modernizace silnice I/11, která spojuje Moravskoslezský kraj s Polskem a Slovenskem, začne nejdříve v roce 2009. Na mezinárodní konferenci Transport 2007 v Ostravě to řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Alfred Brunclík. Přípravu stavby silnice I/11 komplikují výkupy pozemků na Třinecku.

Situace na přetíženém úseku mezi Třanovicemi a Bystřicí se zlepší zřejmě až v roce 2012. Přeložka mezi Třanovicemi a Bystřicí je ve východní části silnice I/11 kritickým úsekem. „Zatímco touto oblastí projíždělo před třemi lety zhruba 98.000 kamionů, letos jich projelo už nejméně 480.000. Jsou to kamiony zejména z pobaltských států. Až spustí provoz nošovická automobilka Hyundai a její subdodavatelé, počty kamionů se ještě zvýší,“ upozornila starostka Třince Věra Palkovská.

Pro přeložku I/11, která je dlouhá necelých 17 kilometrů, bude podle ní nutné vykoupit pozemky od šesti stovek vlastníků, kteří za ně požadují jednotnou cenu. „Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač přislíbil, že vyvolá jednání s ministerstvem financí, aby cenu za pozemky výjimečně sjednotilo,“ řekla starostka. Majitelům nemovitostí se také nelíbí, že Ředitelství silnic a dálnic ČR bude vykupovat jen pozemky v trase přeložky. Chtěli by prodat i ty zbytkové nad rámec výměry.

Vliv stavby silnice I/11 musí posoudit ministerstvo životního prostředí. „Předpokládáme, že ministerstvo doporučí variantu trasy, která je na výkupy nejnáročnější. Je to ekologicky šetrná varianta, která ochrání mihuli potoční, která byla objevena v místech původní trasy přeložky,“ upřesnil Brunclík. Pokud se podaří získat územní rozhodnutí až v polovině příštího roku, stavba začne nejdříve v roce 2009, dodal ředitel.

„Nedovedeme si představit, jak do té doby přežijeme, když stávající přetížená I/11 vede mezi rodinnými domy. Proto chceme výkupy urychlit. Situaci by mohlo zlepšit i přestěhování celnice přímo na průmyslovou zónu. Těžká nákladní doprava bude od poloviny roku 2008 využívat obchvat kolem Českého Těšína a I/11 se alespoň částečně ulehčí,“ naznačila starostka.

Celková modernizace dopravního spojení mezi Českou republikou, Slovenskem i Polskem by měla skončit do roku 2012. Během prvního dne konference se na tom shodli politici všech tří států. Například polská autostráda A1 by měla být hotova už v roce 2010, řekl na konferenci předseda Evropské komise pro 6. transevropský koridor Wojciech Szarnoch. Šestý dopravní koridor je součástí plánu Evropské dopravní politiky, kterou se unie snaží prosazovat od počátku devadesátých let.