Zisky z mýtného už převýšily původní odhady

Praha – Odhady pro letošní rok předpokládaly, že se na mýtném vyberou 4 miliardy 600 milionů korun. Už začátkem listopadu ale bylo vybráno o 100 milionů více. Mýtné se zatím vybírá na tisícovce kilometrů silnic a dálnic, dalších 250 kilometrů se branami osazuje. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky zatím nedochází ani k dramatickému objíždění mýtných bran, ze kterého mělo mnoho lidí obavy.

První odhady počítaly se 120 tisící kamiony, dnes je jich přihlášeno už dvakrát tolik. Ekonomika i intenzita dopravy roste. Počet kamionů se tak bude zvyšovat bez ohledu na výši vybíraného mýtného. „Objíždění na krátkých úsecích dálnic se řidičům nevyplatí. Myslím, že k němu nedochází, a rozhodně ne v mezinárodní tranzitní dopravě,“ potvrdil Hanzelka. Dokládá to i zvýšení příjmů z prodeje dálničních kuponů.

Stát se snaží hlídat i neplatiče. Správní řízení nad nimi provádí Generální ředitelství cel. Od začátku roku jich registrují kolem 12 tisíc a na pokutách už bylo zaplaceno přes 10 milionů korun. Celníci mají navíc k dispozici 25 vozidel, která jsou nepřetržitě v terénu a neplatiče odchytávají. Systém má i pevné kontrolní body, na kterých se prověřuje, zda řidič zaplatil. Placení většinou neujdou ani ti, kteří si čtečky různě zakrývají alobalem nebo používají jiné metody. „Pokud se na některých bodech objevíte a jinde mizíte, budete vše muset zpětně dokazovat na celní správě,“ potvrdil mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník.

Jedním z argumentů zavedení mýtného byla i snaha udělat pořádek v dopravě a převést například její část na železnice nebo na vodu. Zatím ale automobilová doprava zaznamenává jen další rozvoj. „Upřednostňování určitého druhu dopravy se neřídí jen poplatky, ale i tím, jaký druh přepravy je zákazníky dopravců požadovaný,“ řekl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka. Podle Hanzelky je dnes pro zákazníky rozhodující rychlost. Navíc ne každý druh zboží lze po železnici převážet. „My jako stát se snažíme zrovnoprávnit železnici se silnicí v tom smyslu, že nastavujeme relativně malé poplatky za užití železniční sítě,“ dodal Hanzelka.

Mýtné se zatím vybírá na tisícovce kilometrů silnic a dálnic, dalších 250 kilometrů se branami osazuje. Jedná se o tranzitní silnice první třídy, tedy silnice, které nejsou dálničního typu, ale jsou nadměrně zatíženy kamionovou dopravou. Fungovat by měly k 1.1 2008. Ministerstvo chce zpoplatnit i lehká nákladní vozidla mezi 3,5 až 12 tunami, a to od ledna roku 2009. Uvažuje i o zpoplatnění dalších silnic nižších tříd. Následující etapa mýtného by měla mít i satelitní systém. Podle Hanzelky spolupracuje ministerstvo s Dopravní fakultou ČVUT na studiích, které mají říci, zda se to vůbec vyplatí.

Na pověstném dodatku mezi ministerstvem dopravy a firmou Kapsch zatím stále dělají právníci. „Určitě bude na světě do konce roku a bude se vším všudy veřejný. Nemáme co tajit,“ řekl Hanzelka.