Na D1 vznikne informační systém pro řidiče

Praha - Na dálnici D1 vznikne ještě letos informační systém pro řidiče. Práce bude řídit firma Kapsch, která v České republice staví a spravuje mýtný systém. Dohodla se na tom s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), vyplývá z informací na webových stránkách ministerstva dopravy.
Kapsch zároveň doplní stávající mikrovlnné mýtné tak, aby se v budoucnu dalo propojit se satelitem. Celá zakázka má hodnotu tři miliardy korun.

Na polovinu třímiliardové zakázky musí Kapsch po dohodě s ŘSD vypsat výběrová řízení. Tendry Kapsch vypíše na ty části dálničního systému, které mohou být dodány nezávisle na mýtné technologii firmy. K penězům se tak dostanou i společnosti, které se na dopravně-informační systémy specializují. Celá zakázka má být financována z vybraného mýta.

Na dálnici D1, která je nejzatíženější komunikací v zemi, firmy umístí čidla, která budou monitorovat hustotu provozu. Součástí systému budou i proměnné informační tabule, které řidičům automaticky doporučí nejvhodnější rychlost a styl jízdy. Celkem jich bude od Prahy po Kroměříž na tři desítky a doplní stávajících šest infopanelů.

V místech s nejhustším provozem, tedy u Prahy a u Brna, vznikne navíc systém řízení dopravy. Ministerstvo dopravy i ŘSD si od toho slibují méně stojících kolon, lepší průjezdnost dálnice a tím i zvýšení bezpečnosti provozu. Podobné systémy znají řidiči z dálnic v západoevropských zemích, tuzemským řidičům na D1 bude jeho první část sloužit od listopadu letošního roku.

Druhá část zakázky se týká případného rozšíření mýtného systému z dálnic na silnice nižších tříd. Tam by podle plánů ministerstva měl automobily hlídat satelit a nikoliv mikrovlny jako na dálnicích. O rozšíření mýtného zatím není rozhodnuto, v současnosti se zpracovávají analýzy výhodnosti takového kroku. MD se však dohodlo s Kapschem, že firma již nyní připraví systém na připojení satelitní části.

„Dodání takového rozhraní se v dosavadní smluvní dokumentaci nepředpokládalo, proto jsme museli Kapsch požádat o jeho dodání nad rámec původní zakázky,“ řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Podle něj je nutné, aby mýtný systém, vzhledem k vysokým nákladům na jeho vybudování, vedle výběru mýtného poskytoval i další služby. To údajně není bez dohody s Kapschem možné.

S tím souhlasí i šéf poradního týmu expertů Petr Moos. „Muselo se to udělat s Kapschem, on ten centrální systém spravuje a zná ho, nešlo to udělat s jiným dodavatelem,“ řekl. Budoucí mýtný systém, který bude kombinovat satelitní a mikrovlnnou technologii, však má podle Moose být otevřený více dodavatelům palubních jednotek. Nyní je poskytuje pouze Kapsch.

Kromě nového rozhraní pro satelit a informačního systému pro řidiče na D1 doplní Kapsch podle dohody stávající mýtný systém o takzvané telematické rozhraní, které umožní získávání a zpracování statistických dat o dopravě. Na samotnou dodávku telematických služeb chce ŘSD vypsat nový tendr.

Novou dohodu uzavřelo ŘSD s Kapschem koncem loňského roku. Ve stejné době podepsalo MD a Kapsch i třetí dodatek k původní smlouvě o mýtném, který zrušil povinnost firmy postavit mýtné brány na 1200 kilometrech silnic první třídy. Kapsch naopak vybuduje systém na všech budoucích dálnicích, které se začnou stavět do roku 2017.

Konečná cena mýtného systému včetně dlouhodobých služeb má být podle smlouvy 22 miliard korun.