Největší dopravní letoun přistál v Sydney

Sydney/Praha – Největší civilní letoun Airbus A380 letecké společnosti Singapore Airlines absolvoval první komerční let. V 02:16 SELČ vzlétl ze singapurského letiště a po sedmihodinové cestě přistál krátce před 09:30 SELČ v Sydney. Na palubě bylo 455 cestujících a asi 30 členů posádky, včetně čtyř pilotů.

Přípravy startu stroje, který ukončil téměř sedmatřicetiletou nadvládu amerického letounu Boeing 747 jako největšího dopravního letadla světa, sledovaly na letišti v singapurském Changi stovky jeho zaměstnanců i cestujících s kamerami a fotoaparáty. Přistání si ale podle generálního konzula ČR v Sydney nemohli místní obyvatelé kvůli špatné viditelnosti užít.

Jedním z těch, kdo absolvovali inaugurační let Airbusu A380, je Ernest Graaffe. „Jsem velký fanda letadel a mám rád všechno kolem nich,“ řekl agentuře Reuters při čekání na nástup do letadla. „Jsem nadšený z toho, že budu součástí historie.“ Za dvě letenky v business třídě zaplatil čtyřicet tisíc dolarů.

Společnost Airbus předala první exemplář svého nového dopravního letounu singapurskému zákazníkovi před deseti dny v Toulouse. Stalo se tak s osmnáctiměsíčním zpožděním kvůli technickým problémům s elektroinstalací, firma ale ujistila zákazníky, že s žádnými dalšími prodlevami při výrobě těchto letadel nepočítá. „Kromě singapurských aerolinií plánují nákup nového airbusu Spojené arabské emiráty, dále společnosti velkých zemí, jako poslední zájem projevily British Airways,“ vypočítává letecký publicista Martin Velek.

Nejblíže České republice bude nový airbus létat pravděpodobně do německého Frankfurtu. „Airbus by ale mohl přistát i na Ruzyni. Na české letiště by se určitě vešel. V Praze byl i Boeing 747 při návštěvě prezidenta Bushe,“ připomíná Velek.

Typ A380 má na svém kontě už několik „nej“ - je to jediný letoun se dvěma palubami po celé délce, unese nejvíce pasažérů (525 ve třech třídách, 853 v jediné) a má největší vzletovou hmotnost - 560 tun. Ve světě dnes létá jen jedno větší letadlo, Antonov An-225. Má o devět metrů větší rozpětí křídel, je o devět metrů delší a maximální vzletová hmotnost je 640 tun. Existuje ale jen v jediném exempláři a slouží jen pro přepravu obřích nákladů. Airbusů A380 má být i po zdrženích vzniknout nejméně 165 - právě tolik potvrzených objednávek na něj Airbus má.

Airbus A380 je neúspornějším a nejtišším letadlem, které je v komerčním provozu. Už brzy ale bude mít konkurenci, protože Boeing je v konečné fázi vývoje letadla 787 Dreamliner. To bude sice menší než A380, ale Boeing se chce záměrně zaměřit na delší dolet a úsporu paliva.