Cestování na česko-německé hranici se má zlepšit a zlevnit

Liberec - Zkvalitnění a hlavně zlevnění veřejné železniční dopravy na česko-německé hranici by měla přinést dohoda, kterou ve čtvrtek podepíší ve Varnsdorfu zástupci Libereckého a Ústeckého kraje a německého dopravního svazu ZVON. Umožní vyhlásit mezinárodní soutěž na provozování dopravy na regionální trati z Liberce přes Žitavu a Varnsdorf do Rybniště. Zatím je trať rozdělena do tří částí a dopravu zajišťuje souběžně několik dopravců, od roku 2011 by tam měl jezdit jediný, řekl liberecký hejtman Petr Skokan.

Zhruba 56 kilometrů dlouhá trať vede z Libereckého kraje přes Německo do Ústeckého kraje. V současné době tam dopravu zajišťují České dráhy, Railtrans a také Deutsche Bahn. České vlaky stanicemi na německém území pouze projíždějí, vystoupit je možné jen v Žitavě. Podobně německé vlaky nezastavují v českých stanicích s výjimkou těch konečných. „S podpisem smlouvy přibudou pro české cestující na německém území tři nové zastávky a podobně budou moci německé vlaky stavět v našich nádražích,“ dodal Skokan.


Nejvytíženějším úsekem trati je v současné době část trati spojující stotisícový Liberec s Žitavou. Denně vlaky na této trati přepraví na 2500 cestujících. Dopravu tam v současné době pro českou stranu zajišťují dva dopravci - České dráhy a Railtrans. „Až na výjimky tam jezdí zastaralé motorové vozy, jejichž kvalita nesplňuje požadavky na pohodlnou a kvalitní přepravu cestujících ve 21. století,“ poznamenal liberecký radní pro dopravu Vladimír Richter. Moderní vlaky jsou podle něho nasazovány jen na přímých vlacích Liberec-Žitava-Drážďany. Od soutěže si proto slibuje především modernější a pohodlnější vlakové soupravy.


V Libereckém kraji nejde o první zakázku na zajištění železniční dopravy. Předloni v lednu vyhlásil kraj veřejnou soutěž na nového provozovatele atraktivních regionálních tratí do Jizerských hor a Krkonoš. O jednu z nejvytíženějších tratí v kraji, po které se denně přepraví 5800 cestujících, měly zájem hned čtyři firmy - Connex, České dráhy, Railtrans a Viamont. Kraj ale nakonec soutěž zrušil, protože nabídkové ceny všech uchazečů převyšovaly současné finanční možnosti Libereckého kraje. Ten v současné době železniční dopravu dotuje zhruba než 200 miliony Kč ročně.