Lidé uspěli se žalobou kvůli hluku z magistrály

Praha - Lidé bydlící v okolí magistrály v ulici 5. května v Praze 4 uspěli ve svém sporu s magistrátem, který žalovali kvůli nadměrnému hluku. Městský soud v Praze nařídil hlavnímu městu, aby do jednoho roku snížilo hladinu hluku v bytech na 45 decibelů ve dne a 35 decibelů po 22:00. Zrušil tak rozhodnutí obvodního soudu z loňského dubna.

První civilněprávní žalobu na magistrát jako vlastníka pozemní komunikace podali vlastníci téměř 1000 bytových jednotek. Obyvatelé se opírali především o znalecké posudky a měření, podle kterých dosahuje hluk z projíždějících aut téměř 70 decibelů ve dne a 60 decibelů v noci. Základní hygienický limit je přitom 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci.


Lidé z okolí magistrály požadovali, aby město upustilo od výstavby nájezdových ramp a vybudovalo ochranný tunel z tvrzeného skla nebo důsledně regulovalo dopravu zavedením mýtného, snížením rychlosti a snížením počtu jízdních pruhů. Zároveň chtěli vyměnit okna v postižených bytech za neprůzvučná.


Technická správa komunikací plánuje u magistrály vybudovat zhruba zhruba kilometr dlouhou a osm metrů vysokou stěnu, uvedl její tiskový mluvčí Tomáš Mrázek.


Podle zástupkyně žalobců a organizátorky žaloby Alžběty Rejchrtové by na lehký tunel mohli přispět developeři, kteří v oblasti podnikají a stavějí administrativní budovy. „Město by mělo upustit od záměrů, které přivádějí do takto zatížené oblasti další dopravu,“ doplnila Rejchrtová. Magistrát by měl ustoupit zejména od výstavby ramp, které by do oblasti přivedly dalších asi 36 tisíc vozidel, upozornila zástupkyně žalobců. Podle studií je tunel technicky proveditelný.


Pražský primátor Pavel Bém uvedl v Dobrém ránu, že dlouhodobým cílem města je zklidnit severojižní magistrálu, chce jí zjednosměrnit a ze zátížených komunikací vybudovat městské bulváry. Dalším cílem je i připojení Vinohrad k Novému Městu a umožnit tak rozumný přístup k Národnímu muzeu, to vše je v plánu kolem roku 2009 a 2010. Buduje se i městský okruh.


Podle rozsudku obvodního soudu hluk z magistrály sice překračuje míru uloženou hygienickými předpisy, obtěžování ale vychází z poměrů v lokalitě. Vlastník komunikace prý nemá prostředky, aby v krátké době situaci napravil. Magistrát podle soudu nemůže rozhodovat o snížení rychlosti, které požadovali žalobci, a bez stavebního řízení nemůže stavět protihluková opatření.