Dohoda ČD a Jihomoravského kraje na platbách za spoje se bortí

Brno - Jihomoravský kraj a České dráhy se stále nemohou dohodnout na výši úhrad za regionální spoje. Partneři se na konci ledna předběžně domluvili, že kraj drahám zaplatí o 23 milionů korun víc než loni. Podle hejtmana Stanislava Juránka však dnes od ČD přišel další požadavek. Ředitel jihomoravské centrály firmy požádal dopisem o šest milionů korun bez DPH na nákup označovačů jízdenek, které dráhy pořizují kvůli rozšiřování jihomoravské integrované dopravy.

„Dohodli jsme se jasně, že budeme projednávat částku, která bude o 16 milionů korun vyšší, než jsme původně navrhovali. To je od nás velká vstřícnost a z toho musí být dráhy schopny označovače uhradit,“ reagoval na to dnes Juránek. Podle mluvčího ČD drah Ondřeje Kubaly však ze strany dopravce nešlo o požadavek, ale o výzvu ke hledání spolupráce na financování označovačů. „My na to v investičním plánu nemáme peníze,“ řekl.

Reakce hejtmana na dopis z ČD ho překvapila. Obě strany prý o platbě za označovače dříve neformálně mluvily. Možnou cestou by podle Kubaly mohlo být, že označovače zaplatí kraj a ČD mu pak odvede do rozpočtu integrované dopravy nebo bude účtovat nižší ztrátu.

Juránek řekl, že o platbě za letošní rok chce jednat s novým generálním ředitelem a novým náměstkem dopravce. Věří, že dohoda bude uzavřena do konce února. Bezprostředně poté prý kraj bude chtít dojednat platbu pro léta 2009 a 2010.

Juránek odmítl variantu, že by dráhy mohly bez zaplacení odmítnout 84
označovačů namontovat. „Odmítám ultimativní postupy,“ řekl.
Jihomoravský kraj podle něj buduje integrovanou dopravu, která je pro dráhy
zajímavá a která jako jediná z krajských dopravních systémů v ČR
upřednostňuje železnici. "Myslím, že k Jihomoravskému kraji je třeba
přistupovat jako k partnerovi, který chce s drahami spolupracovat a chce
vybudovat co největší a nejrozšířenější železniční dopravu," řekl.

Podle předběžné dohody by kraj měl drahám zaplatit 491 milionů korun, o 23 milionů korun víc než loni a o 16 milionů víc, než samospráva původně navrhovala. Chybějících 16 milionů korun už krajští politici našli v rozpočtu - méně, než původně plánovali, dají na regionální autobusovou dopravu, méně se také bude investovat do silnic a integrovaného dopravního systému. Dráhy požadovaly původně o 78 milionů korun víc než loni. Částka podle firmy odpovídá tomu, že kraj pro letošní rok navýšil objednávku železniční dopravy o asi pět procent.