V Praze budou časem zavedeny hlavní autobusové linky

Praha - V Praze budou časem zavedeny páteřní autobusové linky s kratšími intervaly, které by doplňovaly základní síť metra, tramvají a železnice. Nyní se teprve připravuje koncepce. Poprvé by však měl být systém takzvaných metrobusů zaveden na severu metropole už v souvislosti s otevřením nového úseku linky C metra z Ládví do Letňan, informovala o tom společnost Ropid, která v Praze a v jejím okolí organizuje hromadnou dopravu.

„V těchto dnech dokončujeme projednávání návrhu květnových změn s jednotlivými městskými částmi a dopravci, definitivní podoba linkového vedení v severní části Prahy by měla být známa již příští týden,“ uvedl pověřený ředitel společnosti Pavel Procházka.
   
Metropolitní autobusové linky by se měly stát po vzoru některých zahraničních měst základem autobusové sítě, kterou by doplňovaly klasické autobusové linky. Budou zajišťovány většinou kloubovými autobusy a budou vedeny směry, v nichž jezdí hodně lidí, například tam, kam není vedena kolejová doprava.
   
„Ze zahraničních zkušeností jednoznačně vyplývá, že jednoduchý a přehledný systém páteřních linek s krátkým intervalem je atraktivnější pro cestující a úspornější pro objednatele dopravy,“ podotkl Procházka. Provozování nepřehledně vysokého počtu linek s různou trasou a intervaly je podle něho spojeno s nízkou efektivitou využití vozidel. Po stejné trase navíc často jezdí prostředky několika druhů veřejné dopravy, dodal.
   
Spolu se zaváděním metropolitních linek je nutné, aby tyto autobusy měly přednost před automobily. Lze toho docílit například vyhrazenými jízdními pruhy, úpravami semaforů na křižovatkách a jízdou autobusů po tramvajových pásech včetně společných zastávek. Příkladem takové úpravy je provoz linky 176 po loňské opravě tramvajové křižovatky na Palackého náměstí. Autobusy jezdí po kolejích a díky tomu prý výrazně ubylo zpoždění.