Zahraniční osobnosti prosazují tramvajovou trať v centru Florencie

Florencie - Severoitalská Florencie, která patří mezi nejnavštěvovanější města světa, usiluje o ozdravení svého historického centra věčně zahlceného automobily. Snadnější pohyb v nejlákavější části města, ale i mnohonásobně čistší vzduch, má zajistit zavedení tramvajové dopravy až do samotného srdce města. Problémem ale podle agentury AFP je, že proti těmto plánům je část Florenťanů.

Na pomoc radnici se nyní vydala i skupina 35 zahraničních osobností včetně známého europoslance Daniela Cohn-Bendita a vyhlášeného amerického ekonoma Jeremyho Rifkina, která podepsala na podporu výstavby tramvajové tratě ve Florencie petici.
   
O zavedení tramvajové dopravy ve Florencii, a to hned tří linek, se sice rozhodlo už v roce 2000, projekt ale stále naráží na tvrdý odpor části místních obyvatel. Odpůrcům vadí především to, že jedna z tratí by vedla přímo prostranstvím před katedrálou Santa Maria del Fiore, známou jako dóm. V bezprostřední blízkosti zvažovaných kolejí se také nachází řada dalších cenných kulturních památek, které do města lákají každoročně miliony turistů - například Michelangelův David.
   
Nejnovější petice, pod níž připojili své podpisy i někteří známí italští architekti a také vysokoškolští pedagogové z Itálie a z USA, má odpůrce tramvaje přesvědčit, jak je tento dopravní prostředek pro město nezbytný. Podporu tramvajové dopravě chtějí její stoupenci dát najevo i dvěma manifestacemi, které svolali na neděli do centra města.
   
K vyjasnění sporu mezi stoupenci a odpůrci tramvaje má přispět nedělní referendum, které prosadili odpůrci. Starosta města Leonardo Domenici prohlásil, že výsledek referenda vezme radnice v úvahu, byť tato akce nemá podle něho pro další osud projektu zásadní význam. Odpůrce ale upozorňuje stejně jako signatáři petice, jak důležitá je tramvajová doprava pro Florencii, a proč má jedna trať vést přímo před dómem.
   
„Tramvajová linka, která má vést před katedrálou, zásadně pročistí úzké hrdlo v nejcitlivějších bodech, kde neustále dochází k obrovské koncentraci místních obyvatel a návštěvníků města“. Také autoři petice varují, že „pokud nebude do Florencie zavedena tramvajová doprava, toto město umění, které je součástí celosvětového kulturního bohatství, utrpí nenapravitelné škody“.
   

Ve Florencii sice žije asi 366.000 obyvatel, každoročně sem ale zavítá téměř 11 milionů turistů. Právě zavedení tramvajové dopravy do historické části města by mělo centru odlehčit od aut a také přispět k odstranění věčných skrumáží mezi chodci a automobilovou dopravou.

Vydáno pod