Vozy MHD v Brně by mohly více využívat tramvajových kolejí

Brno - Autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy v Brně by mohly v budoucnu více využívat tramvajových pásů uprostřed vozovky. Vyhrazení kolejí na vybraných ulicích pro vozy MHD zvažuje dopravní komise Rady města Brna. Cílem legislativních změn je větší plynulost a efektivnost provozu autobusů a trolejbusů, které jízdou v ucpaných pruzích pro auta nabírají často několikaminutové zpoždění, řekl předseda komise Josef Veselý (KDU-ČSL). Do diskuze o změnách v pravidlech silničního provozu v Brně bude zapojen i dopravní podnik a státní a městská policie.

Vyhrazení tramvajových kolejí pro autobusy není v Brně úplnou novinkou, podobně už funguje doprava například na ulicích Křížová a Poříčí.

„Tento případ je jakousi první vlaštovkou, já bych ale chtěl tu diskuzi otevřít daleko hlouběji. Jde o to, jak najít řešení pro konkrétní ulice, aby autobusy nezůstávaly v dopravní pasti. Ideálním řešením by totiž bylo, aby autobusy náhradní dopravy, které dopravní podnik nasazuje v případě výluk v provozu tramvají, mohly využívat tramvajových ostrůvků a poté se opět plynule napojit do běžného provozu,“ dodal Veselý. Cestující by tak podle něj mohli čekat na jednom místě, ze kterého by je odvezla buď tramvaj, nebo autobus. 

Možnost využívat tramvajové koleje pro jízdu autobusů a trolejbusů podle Veselého nepůjde zavést spontánně a vyžádá si legislativní změny. Tramvajový pruh vyhrazený pro vozy MHD by měl být viditelně označen a jeho blokování automobilovým provozem hlídáno policií či městskými strážníky.

Dopravní podnik města Brna ročně přepraví 338 milionů lidí. Ve vozovém
parku má kolem 320 tramvají, 150 trolejbusů a 300 autobusů.