Nová silnice zrychlí cestu k česko-polské hranici v Hrádku

Hrádek nad Nisou (Liberecko) - Nová silnice z Bílého Kostela do Hrádku nad Nisou na Liberecku, která zrychlí dopravu do Polska a Německa, by se měla začít stavět ještě letos na podzim. Přeložka frekventované silnice I/35, kterou denně využívají tisíce motoristů, přijde na více než miliardu korun. Zhruba tři čtvrtiny prostředků poskytnou evropské fondy. Stavba by měla být hotova na podzim 2010, řekl Josef Jeníček, ředitel liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Frekventovaná silnice navazuje na nedávno dobudovanou silnici z Liberce, směrem k hranici dnes vede přes obec Bílý Kostel nad Nisou a Grabštejn a výrazně ztěžuje život tamním obyvatelům. Kvůli hustému provozu je tam velmi nebezpečné přejít silnici. Záměr proto obyvatelé vítají, i když pro obchodníky a hostinské bude odklon dopravy znamenat menší tržby. „Bude tady ale bezpečněji, navíc těch aut přibývá a mám obavu, že jejich počet dál poroste,“ řekl starosta Bílého Kostela Jiří Formánek.

Nová silnice odvede nejen dopravu mimo obydlená území, ale cesta se navíc zkrátí a zrychlí, protože odpadnou četné zatáčky. Nová komunikace bude zhruba 7,6 kilometru dlouhá a bude mít parametry rychlostní komunikace. „Budovat ji ale budeme zatím jako dvoupruhovou s tím, že do budoucna ji bude možné v případě potřeby rozšířit na čtyřpruh,“ řekl Jeníček. Vysoké náklady na novou silnici jsou podle něho dány náročností terénu, nejdražší součástí stavby bude přemostění rybníka ve Václavicích.

V Hrádku se silnice napojí na obchvat, který byl vybudován v 90. letech také za přispění evropských fondů. Unie přispěla i na rozšíření silnice od Liberce do Bílého Kostela a na vybudování nové kruhové křižovatky a části silnice v Hrádku, na kterou na hranicích naváže nová komunikace přes Polsko směrem do Německa. Hraniční most a navazující silnice v Polsku by se měly začít stavět už v květnu. Po dokončení zajistí kvalitní silniční spojení mezi Německem, Českem a Polskem, o které starostové v příhraničí usilují už od začátku 90. let.

Zejména pro německou stranu je celý projekt prioritou. Umožní totiž region napojit na německou dálnici A4 a zrychlit cestu směrem k jihu. I to je důvod, proč stavbu 3,8 kilometru dlouhé komunikace a hraničního mostu na polské straně z velké části financuje. Němci na ni dali 13 milionů eur (364 milionů Kč), dalších 2,5 milionu eur (70 milionů Kč) přidalo Česko. I pro českou stranu je projekt důležitý, podle hejtmana Petra Skokana pomůže rozvoji celého regionu, hlavně dopravě a také životnímu prostředí.