Rychlostní silnice R6 se staví i přes problémy s financováním

Praha - Na dostavbu rychlostní silnice R6, která v budoucnu spojí Prahu s Chebem, stát zatím nezajistil dostatek finančních prostředků. Zástupci stavebních firem se navíc obávají, že peníze potřebné na několikaletou výstavbu nebudou dostávat včas. I během této nejisté situace už u Karlových Varů začala výstavba čtyřkilometrového úseku, která bude stát dvě miliardy korun. Kilometr nové silnice tak vyjde téměř na půl miliardy. Výstavba nejkratšího úseku silnice z Jenišova do Nového Sedla bude trvat dva roky.

Nový úsek bude navazovat na průtah Karlovými Vary, který byl dokončen v loňském roce. V současné chvíli je postavena asi polovina trasy celé R6, která v budoucnu propojí Prahu s Chebem. Výstavba posledních tří částí se teprve připravuje. „Z Chebu až do Prahy se v podstatě jedná o dostavbu 84 kilometrů a jejich předpokládaná cena je 36 miliard korun,“ popsal stavební a finanční situaci generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.
 
Zástupci některých stavebních firem se ale obávají, že stát peníze na dokončení celé silnice mít nebude. Už před dvěma lety chyběly peníze na dostavbu karlovarského průtahu a půl roku musely firmy stavět z vlastních zdrojů. Státní fond dopravní infrastruktury tehdy musel udělat změnu v rozpočtovém opatření, aby byl schopen firmám zaplatit.
 
Náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák věří tomu, že stát už bude vždy včas zajišťovat dostatek finančních prostředků: „Pochopitelně, že všechny prostředky na dostavbu R6 zatím k dispozici nejsou, do roku 2010 by na R6 mělo jít zhruba 10 miliard,“ slibuje. Teď všichni spoléhají na peníze z evropského operačního programu Doprava. Z něj by se na výstavbu silnice mělo do roku 2013 na čerpat asi 100 miliard korun.
 
Stavbu silnice R6, ale ještě komplikují složitá jednání o výkupu pozemků na území Středočeského kraje. To by mohlo ohrozit termín jejího dokončení plánovaný na rok 2015.