Nadměrný hluk trápí na 280 000 lidí, může za to doprava

Praha - Přes 242 000 lidí, kteří žijí v pražské, brněnské a ostravské aglomeraci a u větších silnic a vlakových tratí, obtěžuje celodenně nadměrný hluk. Ten v noci ruší spánek více než 281 000 osob. Hlukovou zátěž má z 95 procent na svědomí silniční doprava. Vyplývá to z analýzy výsledků hlukových map, které zveřejnil Ekologický právní servis (EPS). Podle odhadů by mohlo v ČR žít v hluku, který překračuje hygienické limity, až půl milionu lidí.

Hlukové mapy vypracovalo ministerstvo zdravotnictví a část jich nyní
zveřejnilo na internetu. Původně měly být hotovy už loni do konce června. Mapy existují zatím jen pro aglomerace Praha, Brno a Ostrava a pro hlavní silnice, po nichž projede více než šest milionů vozidel ročně. Mají je i železniční trati s více než 60 000 vlaky za rok a ruzyňské letiště. Nadměrná hodnota hluku přes den je sedmdesát decibelů, přes noc šedesát.

Nadlimitním nočním hlukem trpí téměř 279 000 obyvatel. Bezmála 227 000 lidí podle hlukových map obtěžuje nadměrný hluk celodenně. Nejvíc lidí je mu vystaveno v Praze. V noci ruší spánek víc než 119 400 lidem, celodenně 106 100. Nad mezními hodnotami v hlavním městě žije 13 procent obyvatel. V Brně po celý den hluk snáší 32 000 osob, v noci 37 700 lidí. V Ostravě je to celodenně 27 800 a v noci 33 400 osob. V obou městech v nadměrném hluku žije desetina obyvatel.

Nadlimitním hlukem jsou nejvíce zasaženy jihomoravské Ostrovačice u dálnice D1. Trpí jím 59 procent obyvatel. V Polomu na Olomoucku ze silnice R48 obtěžuje téměř 58 procent místních. Hluk nad limity z dálnice D1 obtěžuje i skoro 55 procent lidí ze Slavniče na Vysočině. Extrémní hluk nad sedmdesát decibelů je noční kulisou pro více než 1900 obyvatel Olomouce, přes 1000 lidí ze Znojma a více než sedm stovek z Opavy. Nadměrný hluk kvůli železniční dopravě snáší 14 800 osob, kvůli továrnám 1406 a kvůli letišti v Ruzyni 500 lidí.

Dlouhodobé vystavení hluku vyššímu než 55 decibelů může mít podle Světové zdravotnické organizace (WHO) neblahý vliv na lidské zdraví a může přispět k řadě onemocnění. Hluk nad 65 decibelů je podle odborníků dlouhodobě nesnesitelný a prokazatelně poškozuje zdraví, uvedl EPS. „Po pěti letech žití v hlučném prostředí je podle lékařů jednoznačně diagnostikovatelný vztah mezi hlukovou zátěží a nemocemi, které hluk způsobuje, nebo prohlubuje,“ uvádí EPS v analýze.

Druhá etapa mapování by se měla uskutečnit v roce 2012 na Ústecku,
Plzeňsku, Olomoucku a Liberecku. Týkat se má i dalších silnic a železnic.

Vydáno pod