Policie podle vládního návrhu nebude jezdit k nehodám pod 250 tisíc korun

Praha - Podle vládního návrhu zákona o reformě policie by od ledna příštího roku policisté jezdili jen k nehodám, u kterých se vyskytne zranění nebo škoda přesáhne 250 tisíc korun. Za výjezd k méně vážnému případu bude řidič muset zaplatit. Současná výše škody pro případy, kdy se nehodou musí zabývat policie, je stanovena na 50 tisíc korun. Podle policejních statistik je přitom 80 procent všech nehod pod touto hranicí. Návrh dostane ke schválení příští týden Poslanecká sněmovna.

Zdroj: HZS hl. m. Prahy Autor: Radek Krahulík

Vyšetření jedné dopravní nehody, na které musí být dva policisté, trvá podle Ivana Bílka z Policejního prezidia až sedm hodin. „Policisty bychom tak mohli dostat z kanceláří, zvýšit jejich počet na silnicích a dopravním nehodám předcházet,“ myslí si Bílek. Policistům také vadí, že často dělají pouze práci pro pojišťovny, které na základě policejních protokolů vyplácejí pojistky.
 
Průměrné stáří českých aut je 14 let, většina by se tak podle odpůrců novely nad hranici 250 tisíc korun nedostala. „Mnoho nehod, způsobených například pod vlivem alkoholu, by mohlo být zatajeno,“ obává se Václav Špička z Autoklubu ČR. Pokud podle něj policie přestane k nehodám do 250 tisíc korun jezdit, bude chybět nezávislý arbitr a mohou nastat problémy při dohadování s pojišťovnou a pojistné podvody. 

V Evropě jsou podobné případy podle ředitele Asociace českých pojišťoven Tomáše Síkory řešeny standardizovaným formulářem, který každý řidič vozí v autě. „Účastnící se pod papír podepíší a vzniká tím podklad pro pojišťovnu,“ objasnil. Policie o podobné metodě uvažuje i v připravovaném návrhu. Pokud ovšem tyto formuláře nebudou součástí zákona a pojišťovny budou muset vytvářet vlastní operační týmy, může podle Síkory dojít i ke zvýšení pojistného.  
 
Návrh zákona je zatím v legislativním řízení a na jeho úpravách se neustále pracuje. Policie zatím například nezveřejnila ani částku, kterou by účastníci nehody za její příjezd zaplatili.