Jednání o objížďce při uzavření mostu v Kroměříži se komplikují

Kroměříž - Velký otazník visí nad objízdnou trasou, kterou bude nutné stanovit po dobu uzavření mostu Karla Rajnocha v Kroměříži. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) totiž není příliš nakloněno tomu, aby objížďka vedla po dálničním obchvatu města, jak bylo předběžně plánováno.  Jediný kroměřížský silniční most přes řeku Moravu bude letos kvůli rozsáhlé rekonstrukci uzavřen několik měsíců.

„Obecně nebýváme těmto objížďkám z bezpečnostních důvodů nakloněni. Situace je zde komplikovaná. Na podzim bude zprovozněna část dálnice D1 z Kojetína do Kroměříže. Úsek tak bude zpoplatněný, navíc není vyřešena trasa pro ty, co na dálnici nemůžou, jako jsou například cyklisté, zemědělské stroje a chodci,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Dodala, že ŘSD dosud oficiálně záporné stanovisko nedalo. „Poukázali jsme na problémy a vyzvali ke hledání rozumné alternativy,“ přiblížila Vápeníková.

Kroměřížská radnice podle starosty Miloše Malého stále vnímá dálniční most pro objízdnou trasu jako nejvhodnější. „Další, který by se dal využít, je mezi Tlumačovem a Kvasicemi, od severu poté v podstatě až v Kojetíně. Kdyby se nedej bože vyloučila možnost použití dálničního mostu, znamenalo by to velký problém a řidiči by tak najeli zbytečné množství kilometrů,“ řekl Malý s tím, že ohledně stanovení objížďky stále probíhají jednání.

Město také chystá masivní informační kampaň pro obyvatele i projíždějící řidiče. „Pokusíme se je včas informovat o objízdných trasách, aby nebloudili. Předpokládáme, že první týden, který bude nejkrušnější, než si řidiči zvyknou, by se této problematice intenzivně věnovala městská policie. Strážníci by v případě potřeby řídili dopravu u mostu a informovali motoristy o objížďkách,“ sdělil Malý.

Dodal, že informační kampaň radnice povede prostřednictvím městského i regionálního tisku. Začít by údajně měla již v dubnu.

Most Karla Rajnocha byl postaven v roce 1954, od té doby slouží bez větších oprav. Před vybudováním obchvatu města tudy vedla přes centrum silnice první třídy, po které se jezdilo mimo jiné i ze Zlína do Brna. Silný provoz a povětrnostní vlivy se podepsaly na statice mostu. Stavbaři nyní opraví kompletní mostní vybavení, zesílí také konstrukci. Zlínský kraj do chátrajícího mostu, po kterém projede denně asi 16.000 vozidel, investuje přibližně 40 milionů korun.

Podle Ředitelství silnic Zlínského kraje začne oprava v květnu. První dva měsíce se most bude opravovat za provozu, od července do října bude vždy polovina mostu zcela neprůjezdná. Na druhé bude povolen průjezd vozidlům integrovaného záchranného systému a autobusům. Ostatní budou muset Moravu přejíždět po objízdných trasách. Práce na mostě pak budou pokračovat již za plného provozu i v roce 2009.

Na silnicích druhé a třetí třídy je ve Zlínském kraji celkem 715 mostů. Podle posouzení jejich technického stavu z jara 2007 byly čtyři z nich ohodnoceny nejhorším stupněm. Jeden z těchto mostů v havarijním stavu, na silnici z Bystřice pod Hostýnem směrem na Tesák, byl opraven již loni. Rekonstrukce několika dalších mostů se připravují na letošní rok.