Autobusová doprava ve středočeských městech bojuje s vandaly

Kladno/Příbram/Mladá Boleslav - Vandalové trápí provozovatele městské hromadné dopravy ve středočeských městech. V Kladně, Příbrami i Boleslavi znamenají pomalované sedačky nebo poničené označníky statisícové ztráty, které každým rokem rostou. Vyplývá to z ankety ČTK.

Společnosti Connex Příbram, která provozuje městskou hromadnou dopravu v Příbrami, způsobí ročně vandalové škodu za 200 000 až 300 000 korun, uvedl vedoucí obchodní oblasti Michal Zemek. Autobusy podle něj zatím pozornosti vandalů unikly, nejvíce se zaměřují na označníky na zastávkách.

Škody, které na nich zanechají, ale v posledních letech rostou. Zatímco dříve výtržníci pouze strhávali vylepené jízdní řády, teď označníky stříkají barvami nebo jinak poškodí. Policii firma tyto případy nehlásí, protože pokud se pachatel nechytne přímo při činu, těžko se mu to pak prokazuje, uvedl Zemek.

Autobusy společnosti Connex najedou na 15 linkách MHD v Příbrami ročně téměř 1,3 milionu kilometrů. Každý ujetý kilometr město od letoška dotuje 16 korunami, to je o dvě koruny více než loni. Loni se na jízdném vybralo 19,2 milionu korun, celkové náklady MHD byly 37,5 milionu Kč.

Podle ředitele ČSAD MHD Kladno Ludomíra Landy se náklady na odstraňování škod způsobených vandaly každoročně zvyšují. Přesnou částku však k dispozici nemá. „Nepočítal jsem to, jedná se o průběžnou práci, ale například přelakování posprejovaného autobusu vyjde na desítky tisíc korun,“ řekl Landa.

Podle Landy se v poslední době při ničení autobusů vandaly objevují nové fenomény. Dobu rozřezaných sedaček prý vystřídalo rytí do skel a vandalství působené partami mladých lidí. „Velmi nepříjemné je například zabodávání jehel do sedaček, museli jsme kvůli tomu měkké polstrování vyměnit za tvrdší typy,“ uvedl Landa.

Vzhledem ke zvýšení ceny nafty, DPH a také pořizování ekologických autobusů činí ztráta společnosti ČSAD MHD Kladno zhruba 12 milionů korun. Ztrátu společnosti hradí město. To navíc autobusovou dopravu loni dotovalo 41 miliony korun, letos počítá se zvýšením dotace až na 45 milionů korun. Smyslem dotací je podle vedení města udržet žákovské jízdné a jízdné pro osoby nad 60 let na šesti korunách.

Jízdné v autobusech městské hromadné dopravy v Kladně od 1. ledna podražilo. Například zvýšení ceny o dvě koruny na 14 korun se týká základního jízdného osob od 15 do 60 let. Citelněji se zdražení projevilo u předplatného.

ČSAD MHD Kladno zajišťuje městskou autobusovou dopravu v Kladně, kde má v provozu 17 linek. Dále provozuje 32 linek zapojených do systému Středočeské integrované dopravy a sedm linek Pražské integrované dopravy. Provozuje i dvě mezinárodní linky na Slovensko a nepravidelnou dopravu. V roce 2007 bylo přepraveno v MHD Kladno 10,8 milionu cestujících.

V Mladé Boleslavi vyzývají proti boji s vandalismem dokonce na webových stránkách Dopravního podniku Mladá Boleslav. Občané tam mohou psát své nápady, jak vandalismu zabránit. Trápí je zde počmárané stěny a sedačky, probodané a roztrhané potahy, poničené zastávkové označníky, polámané informační tabule nebo potrhané a počmárané jízdní řády.

Přesnou sumu, kterou je na opravu škod ročně potřeba vydat, však Dopravní podnik nemá. Vzhledem k chystané rozsáhlé obnově vozového parku se však město snaží s vandaly bojovat. Autobusy by například měli začít jezdit i strážníci, kteří budou jak kontrolovat držitele průkazů na volné jízdné, tak pořádek v autobusech.

Městskou hromadnou dopravu využijí v Boleslavi, která má přibližně 43 000 obyvatel, ročně zhruba tři miliony lidí. Vedení města i dopravního podniku však chystá řadu opatření, která by měla přispět k zájmu o cestování autobusy. Kromě obnovy vozového parku, jenž nyní čítá 29 autobusů, je to i zavedení jízdného zdarma pro seniory, děti a také osoby na mateřské a rodičovské dovolené, které začalo platit od února. Uvažuje se také o tom, že by se zkrátily pravidelné intervaly mezi jednotlivými spoji.