Hromadná havárie na D1: Pojišťovny sčítají škody, ministerstvo slibuje více tabulí

Jihlava - Následky včerejších hromadných nehod na Vysočině na dálnici D1 se odstraňovaly i dnes. Mezi 90. a 140. kilometrem dálnice uklízely vyprošťovací a úklidové firmy šrot z 200 havarovaných vozidel.  Během dne už ale nebyl provoz výrazněji omezen, časně ráno se kolony konečně rozjely. 

Počasí na Vysočině se rychle zhoršilo včera kolem desáté hodiny ráno. Během dvaceti minut napadala na dálnici silná vrstva sněhu. V zápětí do sebe narazilo 189 aut, třicet lidí se zranilo, z toho dva těžce a dva cizinci stále bojují o život v nemocnici.
 
Za největší nehodu, která se kdy na českých silnicích stala, nemůže jen špatné počasí. „Nehodu zavinily klimatických podmínek, hustota dopravy, možná i stav dálnice, a pak především chyby řidičů,“ předkládá všechny faktory kolapsu Pavel Kuchálik z Ústředního automotoklubu.
 
Pojišťovny teď patrně čeká nejen vyplacení několika desítek milionů korun, ale i komplikovaná práce s vyřizováním pojistných událostí. Viník nehody je většinou zároveň poškozeným. „Z vašeho povinného ručení bude uplatněná ta škoda, kterou jste v rámci dopravní nehody způsobil, a vám bude hrazena ta škoda z ručení toho, kdo zase vám způsobil škodu,“ vysvětluje Marcela Korytová z Asociace pojišťoven. První část škod budou mít pojišťovny zlikvidovanou nejdřív začátkem dubna.
 
Po nehodě logicky vyvstává otázka, zda jí šlo zabránit. Dopravní experti se shodují s ministerstvy i s Ředitelstvím silnic a dálnic v tom, že nikoli. Přesto se jistě dá udělat mnoho pro prevenci před příští podobnou nehodou a jejími následky. V zahraničí jsou například běžnou součástí dálnic výstražné tabule pro řidiče. D1 jich má jenom šest, přestože se jejich instalace slibuje už dlouho. „Museli jsme rok nechat běžet mýtný systém, ze kterého budeme čerpat finance,“ vysvětluje příčiny průtahů mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Ministerstvo také slibuje, že jich na D1 ještě letos přibude patnáct.
 
Kamionová doprava tvoří dlouhodobý problém na českých dálnicích. Kupodivu u nás není nijak obvyklé, že by dopravci převáželi své zboží po železnici. Tvrdí totiž, že pro ně nemá česká železnice dostatečnou kapacitu, železničáři jim ale oponují. „Evropské studie ukazují, že i kdyby se podařilo železnici zdvojnásobit svůj výkon, tak by ubylo asi pět, maximálně deset procent kamionů,„ předkládá výsledky analýzy Martin Felix ze společnosti Česmad. „Zhruba 50 procent nákladu, který se v současné době převáží po dálnici, by mohl být převážen po železnici,“ oponuje tomuto názoru mluvčí ČD Cargo Simona Hradilová.
 
Narůstající dopravě kapacita dálnice D1 už nestačí. Řešením má být druhá klíčová dopravní tepna ze západu na východ republiku, vedená z Hradce Králové na Olomouc. Tento projekt se během roku 2007 v podstatě nepohnul a nejbližší možný termín dostavby se plánuje na rok 2016.