Motorkářům začíná sezona

Praha – S novou motocyklistickou sezonou se opět otevírají otázky bezpečnosti a debata o situaci motorkářů na českých silnicích – počet nehod zaviněných motocyklisty se u nás totiž neustále zvyšuje. Trend je však přičítán obecnému poklesu disciplíny a tolerance jak motocyklistů, tak automobilistů, a proto je těžké najít jeho řešení.

Nehody motocyklistů tvoří sice jen jedno procento z celkového počtu kolizí zaviněných řidiči, ale jejich závažnost je šestkrát vyšší než u osobních automobilů. Počet smrtelných havárií motorkářů na českých silnicích se navíc od roku 2004 zdvojnásobil. Podle policie je důvodem varovných čísel nepřiměřený hazard některých motocyklistů a také jejich rostoucí komunita.

Podle amerických statistik přitom poměr počtu nehod a řidičů mluví ve prospěch motorkářů. Odpověď na to, v čem menší průměrná nehodovost motorkářů spočívá, hledají odborníci v psychických předpokladech i rozdílu ve složení obou skupin. Mezi automobilisty sice najdeme více nováčků a víkendových řidičů, ale motorkáři vedou v počtu mladých horlivců a sportovních jezdců.

Psychika rychlého stroje

Motorkáře podle odborníků chrání od nehod jejich podvědomí, které neustále varuje, že nehoda na motocyklu je vždy o řád vážnější než v automobilu. Jízda na motocyklu také vyžaduje hlubší schopnost sledovat své okolí, přičemž vnímavost širší situace na komunikaci by měla být pro motocyklistu přirozená. Motorkáři tak mimo jiné mívají i mnohem přesnější představu o stavu svého stroje a v průměru se svědomitěji věnují jeho údržbě.

Známým jevem je i pocit falešné síly, který často řidiče silných strojů ovládne. Není však zdaleka omezen jen na motocykly, potýkají se s ním i řidiči sportovních a dalších výkonných vozů. Tento jev je vedle hlučnosti a biozátěže hlavním argumentem odpůrců předimenzovaných dopravních prostředků a odpůrců moderního motorismu vůbec.

Mnoho motocyklistů navíc nedbá doporučené výbavy a například páteřní chrániče ještě na své docenění a důrazné rozšíření čekají. Novinkami jsou airbagy přímo na motorce nebo v klíčových anatomických bodech na kombinéze. K bezpečnosti motocyklistů by přispělo i odstranění stromů podél silnic a změna designu svodidel.

Netolerantní sousedé

Velkým problémem stále zůstává vztah automobilu a motorky přímo v provozu. Méně zkušení řidiči na obou stranách jsou největším zdrojem nehod, ale obecná nálada automobilistů (jejich odpor nebo strach z motocyklu) k bezpečnosti nepřispívá.

Často přitom stačí mít se na pozoru a motorkáře vnímat jako specificky jednající součást provozu, jak k tomu nabádají kampaně v USA. Tam nejvíce nehod způsobují nezkušení řidiči aut, kteří často od motorek očekávají nerealistickou schopnost manévrovat a naopak nepočítají s jejich schopností zrychlení. V praxi podle odborníků stačí, aby si byl řidič auta vědom motocyklisty a aby motocyklista včas upozornil na svou přítomnost. Přesto však problematika soužití obou strojů na své řešení ještě čeká, ať už přijde díky technologickým nebo legislativním změnám.