V Česku se možná budou vyrábět mercedesy

Berlín - V Česku by se mohly vyrábět mercedesy nové generace. Německá automobilka chce rozšířit výrobu do východní Evropy. Na seznamu figuruje Česko, Polsko a Rumunsko. Definitivní rozhodnutí o tom, kde bude nová továrna, padne na začátku léta. Mercedes by se tak mohl stát na českém trhu čtvrtou automobilkou. Vyplývá to z výroků šéfa Daimleru Dietera Zetscheho, kterého citoval německý ekonomický tisk. V nové továrně by se vyráběly mercedesy, které nahradí současné osobní vozy třídy A a B.

Zetscheho takto citovaly deník Handelsblatt a týdeník Wirtschaftswoche v článku, který se věnuje problematice plánovaného snižování emisí CO2 u nových automobilů. Šéf Daimleru předpokládá, že za deset let bude automobilka vyrábět místo současných vozů třídy A a B jejich nástupce ve více variantách i ve větším počtu. Celkově se ale produkce koncernu typově a rozsahem nebude lišit od té současné.
   
Přitom se Zetsche zmínil o možném postavení nového závodu ve „východní Evropě“. O uskutečnění takového kroku však chce koncern předběžně rozhodnout až ve druhém čtvrtletí roku. Rozhodnuto není ani o tom, zda by byla taková továrna postavena v Polsku, Česku či Rumunsku, uvedl Zetsche.
   
Dosud se v souvislosti s předpokládaným přesunutím části výroby vozů značky Mercedes Benz hovořilo nejčastěji o rumunské Kluži a polské Vratislavi. V Česku by v případě postavení továrny působily už čtyři automobilky.
   
Podle Hospodářských novin žene Mercedes k rozšiřování výroby do východní Evropy záměr navýšit do roku 2010 zisk o deset procent a výrobu o 15 procent. Mercedes tak bude muset následovat politiku svého největšího rivala Audi, který ve východní Evropě již vyrábí - vlastní závody v maďarském Györu a v Bratislavě. Nových modelů třídy A a B by nový závod Mercedesu vyráběl až 100 000.
   
Česko má proti Polsku a Rumunsku výhodu v tom, že už tu působí sesterská skupina Daimleru MB - Tech, která se věnuje vývoji. Daimler také před třemi roky investoval do ústeckého závodu na náhradní díly pro svá auta.

Podle šéfredaktora časopisu Auto 7 Jana Blažka to taková výhoda není a továrna na mercedesy bude nejspíš v Polsku.
   
Nevýhodou Česka se ale může stát i nedostatek lidí. V automobilovém průmyslu tu pracuje 121 tisíc lidí a další se špatně hledají, napsaly Hospodářské noviny.