Paroubek představil předvolební kampaň ODS Mínus, vládě ale nabídl příměří

Praha - Sociální demokraté představili podobu svojí kampaně před podzimními krajskými a senátními volbami pod názvem „ODS Mínus“. Kampaň je založena na tvrzení, že ODS neplní své sliby a její vláda prospívá jen nejbohatším. Socialisté tím chtějí občany přesvědčit, aby tento údajný trend zvrátili a dali hlas právě ČSSD. Jestliže ODS prohraje a přijde o pozice v krajích a v Senátu, premiérovi nezbude nic jiného než změnit vládní politiku, řekl dnes předseda ČSSD Jiří Paroubek. Jeho strana dnes přitom kritizované vládě výměnou za schválení Lisabonské smlouvy nabídla takzvaný pakt o neútočení, který by měl trvat po dobu českého předsednictví v Evropské unii. Podmínky ke smlouvě si ale kladou i občanští demokraté.

ODS dohoda socialistů příliš neoslovila. „Už jsme to slyšeli jednou. Paroubek své názory mění tak často, že se k tomu teď není možné vyjádřit,“ řekl ČT ministr zemědělství Petr Gandalovič. K dohodě by se navíc podle ČSSD museli připojit i další parlamentní strany. Těm se ale návrh také příliš nezamlouvá.

„Těžko můžeme zrušit koaličně opoziční logiku. Jde spíše o to, aby se během českého předsednictví neudělala nějaká ostuda celé republice,“ komentoval návrh ČSSD místopředseda KSČM Jiří Dolejš. Podle zelených je jakákoliv další dohoda zbytečná. Zamlouvala by se pouze lidovcům. „Klid zbraní by byl dobrý,“ myslí si předseda KDU-ČSL Jiří Čunek.

S kampaní ODS Mínus pracovala sociální demokracie již před volbami do sněmovny v roce 2006, v nichž skončila ČSSD nakonec těsně druhá. Na nynějších plakátech je například heslo „ODSouzeni k reformě!“, které odkazuje na název hlavního politického konkurenta. „Myslím, že to nepostrádá ani vtip,“ pochvaloval si Paroubek. Fotografie ještě nenarozeného dítěte, matky s dítětem a důchodce mají naznačit, že dopady kritizovaných reforem pocítí každý.

Stejně jako v roce 2006 bude sociálním demokratům s volební kampaní pomáhat americká agentura Penn, Schoen & Berland (PSB). Paroubek dnes neřekl, kolik bude stranu předvolební propagace stát, jasné to bude podle něj až kampaň skončí.

„Možná se vám tato kampaň může zdát jako agresivní. Spíš je pravdou, že je to kampaň tvrdá, ale pravdivá,“ uvedl šéf ČSSD. Nemyslí si přitom, že je nějaký rozpor mezi ostrým útokem na ODS a tím, že sociální demokraté nabízejí vládě dohodu o politickém příměří v době českého předsednictví EU v první polovině příštího roku. „To jsou dvě věci, které zkrátka spolu nesouvisí,“ prohlásil.

Opoziční strana má podle něj povinnost upozornit v předvolební kampani na plány největší vládní strany a „znovu je demaskovat“. ODS chce podle socialistů privatizovat zdravotnictví i část důchodového systému, připravuje prý skokovou deregulaci nájmů a školné. Občanští demokraté jsou podle ČSSD připraveni splnit svůj program tam, kde mohou prodávat majetek státu nebo „nadržovat privilegovaným“.

„Začínáme si zvykat, že sociální demokracie nemá žádná pozitivní témata a sází pouze na negaci a strašení lidí,“ komentoval novou kampaň socialistů předseda poslanců ODS Petr Tluchoř. Reforma podle něj začíná fungovat, pozitivní dopady například daňových změn každý občan pozná ve své peněžence a poplatky ve zdravotnictví prý omezily zbytečné návštěvy lékařů.

ODS chystá pro krajské volby decentralizovanou kampaň, která bude mít jen určitou „sjednocující linku“ z centra. „Nepotřebujeme nasazovat do krajské kampaně plakátové typy z Prahy. V regionech si naše reprezentace poradí sama,“ dodal Tluchoř. V médiích se v posledních dnech objevily informace, že hejtmani nechtějí být s nepopulární vládní reformou spojováni. Paroubek dnes ale prohlásil, že hejtmani jsou součástí vedení ODS, byli u toho, když tato strana dávala své reformy dohromady, a nyní tedy nemohou říkat, že s nimi nemají nic společného.

Předvolební plakáty ČSSD odkazují i na řadu zdravotních témat - ceny léků a poplatky ve zdravotnictví. Politolog Daniel Kunštát míní, že ČSSD si vybírá oblasti, na nichž lze získat politické body. Třeba poplatky ve zdravotnictví jsou podle něj tradičně nepopulární nejen v Česku.

Paroubek věří, že ČSSD v krajích získá zhruba 20 až 25 procent hlasů. Před čtyřmi roky dostala 14 procent.