Na ostravské jednokolejce opět jezdí tramvaje

Ostrava - Na jednokolejné trati na okraji Ostravy, kde se 11. dubna srazily dvě tramvaje, byl dnes odpoledne opět obnoven provoz. Dopravní podnik provoz po dohodě s Drážní inspekcí obnovil krátce před 16:00. Trať je nyní proti dalším srážkám o něco více zabezpečená. Jde ale o  provizorní řešení. To konečné dopravce chystá do konce roku. Podle náměstka Dopravního podniku Ostrava Františka Kořínka se uvažuje i o tom, že by na trati jezdili pouze speciálně vyškolení řidiči.

 

První tramvaj vyjela asi s 20 cestujícími ze stanice Vřesinská směrem do Kyjovic. Při cestě tam ji nečekalo žádné křižování. Při cestě zpátky bude muset řidič ve Vřesině počkat na protijedoucí vůz, řekl mluvčí podniku Miroslav Albrecht. Právě to se ale před časem nestalo a čtyřiadvacetiletý řidič na jednokolejku vjel. V protisměru se pak srazil s druhou soupravou.

Bilance nehody byla tragická. Tři lidé zemřeli a desítky jich byly zraněny, mnozí těžce. Aby se nehoda neopakovala, dopravce přijal několik opatření, která by další tragédii měla zabránit. Už minulý týden technici na trati instalovali na čtyřech místech oranžová záblesková světla, která mají řidiče upozornit na to, že vjíždí na rizikový jednokolejný úsek. Navíc si bude muset vždy vyžádat souhlas dispečera.

Nově u tratí také visí tabule s nápisem Odhláška, která má povinnost volat dispečerovi ještě zvýraznit. Dopravní podnik navíc na trati snížil o 20 kilometrů v hodině rychlost. Tramvaje nyní mohou jezdit maximálně 40 kilometrů v hodině.

Mluvčí Drážní inspekce Zdeňek Neusar uvedl, že dopravní podnik nyní ve vlastním zájmu konzultuje kroky a opatření, co přijímá, s drážními inspektory. „Na konci vyšetřování vydáme bezpečnostní doporučení. Dopravní podnik chce už nyní předejít dalšímu doplňování zajištění trati. Proto s námi vše konzultuje,“ dodal. 

Světla budou na dálkové ovládání a řidič je sám bude vypínat. Toto opatření dopravní podnik přijal především kvůli cestujícím, kterým by nemuselo být příjemné vidět, že tramvaj vjíždí na trať v době, kdy jí svítí červená. Po obnovení provozu bude bezpečnost na trati ale stále záviset jen na řidičích.

Ještě do konce roku chce tedy vedení dopravního podniku na místě
nainstalovat elektronický zabezpečovací systém, který by definitivně
vyloučil selhání lidského faktoru.

Nehodu pravděpodobně zavinil čtyřiadvacetiletý řidič, který se už prostřednictvím svého právníka a médií omluvil všem zraněným cestujícím a pozůstalým obětí. Uvedl, že na křížení s druhou soupravou zapomněl. Policie jej zatím neobvinila. Prošetřuje ale i vedení dopravního podniku. Minulý týden připustilo, že se podobná nehoda mohla v minulosti stát už dvakrát. I okolnosti dřívějších chyb nyní vyšetřuje Drážní inspekce.