Začala stavba dalších šesti kilometrů R4

Předotice (Písecko) - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes začalo se stavbou nového, zhruba šestikilometrového úseku rychlostní silnice R4 z křižovatky na Nové Hospodě do Mirotic na Písecku. Projekt za jednu miliardu korun bude řidičům sloužit od poloviny roku 2010. Silnice má zlepšit spojení mezi Prahou, Strakonicemi a Českými Budějovicemi. Do budoucna se počítá i se zvýšením rychlosti až na 130 kilometrů za hodinu.

Nová část R4 naváže na loni dokončenou mimoúrovňovou křižovatku a povede okolo Třebkova k Miroticím, kde se napojí na obchvat města. Bude mít čtyři jízdní pruhy a pro ŘSD ji postaví firmy Strabag a Swietelsky. Na trase bude pět mostů a tři přeložky kvůli křížení s vedlejšími cestami. Vznikne i podchod silnice pro pěší v Radobytcích.

„Součástí stavby je také napojení souběžné silnice II/604, která vznikne z původní silnice I/4 jako doprovodná komunikace k rychlostní silnici, přeložky silnic III/121 14 směrem na Čížovou, III/00 424 směrem na Podolí a III/121 15 na Přeštice a účelové komunikace,“ popisuje celkové řešení výstavby generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

„Na celé stavbě by se mělo odtěžit 330 000 kubíků materiálu. Všechen se bude ukládat do trasy,“ uvedl vedoucí stavby Petr Čechal. Letos se má prostavět 397 milionů korun, z toho 246 milionů jde z Operačního programu Doprava. „Dalších 105 milionů korun je úvěr od Evropské investiční banky, zbytek je z národních fondů,“ podotkl Jaroslav Krauter ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Frekventovaný tah od Prahy dnes už v mnohém nevyhovuje, hlavně v pátek a v neděli vpodvečer se na něm tvoří kolony. Časté jsou i nehody. Denně po této silnici projedou tisíce aut. Pro mnohé motoristy je totiž trasa z Prahy do Českých Budějovic přes Písek výrazně pohodlnější, než kdyby jeli na Tábor.

Bude i méně problémů s předjížděním v nepřehledných úsecích. Cesta z Prahy na Písek a dále na České Budějovice se navíc výrazně zrychlí a zkrátí o několik minut. „Většinou to bývá tak o polovinu,“ podotkl Čechal. Práce na stavbě řidiči příliš nepocítí. Dál budou jezdit po původní dvouproudé komunikaci na Prahu. Po otevření nového úseku se z ní stane silnice druhé třídy.

„Plynule po ukončení tohoto úseku bude moci dojít k zahájení prací na navazujících stavbách, tedy rozšíření silnice u Mirotic, dále v úseku Mirotice-Čimelice a Čimelice-Lety. Dohromady je to okolo 20 kilometrů,“ řekl ředitel českobudějovické správy ŘSD Josef Pešl.

Cestu z hlavního města na jih Čech už na podzim urychlila nová křižovatka u Nové Hospody na spojnici hlavního tahu Praha-Strážný a mezinárodní silnice České Budějovice-Plzeň. Díky ní mohou řidiči jezdit po sedmi kilometrech nové silnice, která ve čtyřech pruzích vede až do Písku.

Do budoucna má čtyřproudá silnice vést až ke křižovatce Skalka na Příbramsku, kde se výstavba takzvané strakonické před asi 20 lety zastavila. Dostavba celé R4 ale potrvá několik let. „Kdybychom měli v tuto chvíli všechny peníze pohromadě nebo věděli, kde ty finance umíme nalézt, dokázali bychom propojit Prahu s Pískem do roku 2014,“ uvedl Brunclík.