Nový dispečink MHD v Plzni má zatraktivnit veřejnou dopravu

Plzeň - Snadné přestupy cestujících, návaznost jednotlivých spojů a informace o zpožděních a náhradních trasách přímo ve vozech má přinést nový "dynamický dispečink" MHD v Plzni. Projekt za 25 až 30 milionů korun se začne realizovat v létě a měl by být hotov do září 2009. Má zajistit větší zájem cestujících o MHD. Sdělil to projektový manažer dopravy Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Jiří Kohout.

Jde o první etapu projektu Komplexní řízení vozidel MHD v Plzni, dodal Kohout. Celý projekt bude mít čtyři části a dopravní podnik a město Plzeň přijde do roku 2013 na více než 100 milionů korun. Plzeň by pak měla být městem s maximální prostupností a pružností MHD. „Budeme mít nepřetržitý dohled nad polohou a stavem všech více než 300 vozidel,“ řekl šéf PMDP Michal Kraus. Nový dispečink bude pomocí přenosu dat komunikovat se všemi vozy.

PMDP požádaly o devět milionů korun z evropského programu ROP, který o dotaci rozhodne do konce června. Pokud podnik dotace z EU neobdrží, projekt, určený výhledově pro celé Plzeňsko, se zpozdí.

Nový dispečink by měl také zabezpečit organizaci dopravy při kalamitách, její lepší plánování a rychlou obnovu provozu po nehodách. „Řidič bude v on-line kontaktu s dispečery a může tak například zajistit, aby zejména v noci a o víkendech na sebe dva spoje počkaly,“ dodal Kraus.

Navazující etapou bude vybavení stovky ze 600 zastávek elektronickými ukazateli, na nichž cestující uvidí zpoždění spoje, časy odjezdů a příjezdů i směry. Displej je v případě nehod navede na jiné zastávky. Součástí projektu jsou i zvláštní jízdní pruhy pro autobusy a trolejbusy, město chce také zajistit lepší prostupnost hlavních křižovatek, napojených na dispečink.

Ve vozech dopravního podniku se objeví monitory, které by měly cestující informovat například o výlukách v MHD a zobrazovaly by i jednotlivé trasy linek. Dopravní podnik bude také napojen na připravovaný městský kamerový systém. Zástupci PMDP se inspirovali v německých městech a také v Brně, Olomouci a Praze. Nikde v ČR ale nemají údajně tak komplexní systém, jaký připravuje Plzeň.

PMDP převezou ročně 109 milionů cestujících. Jejich počet trvale mírně roste. Podle dva roky trvajícího průzkumu preferují cestující v Plzni zejména přesnost, na druhém místě čistotu vozů.