Doprava v Novém Jičíně se kvůli objížďce téměř zdvojnásobila

Nový Jičín - Od května projíždí centrem Nového Jičína 20.000 aut každý den, což je dvojnásobek toho, na co jsou místní obyvatelé zvyklí. Kvůli uzavření silnice I/35 mezi Valašským Meziříčím a Hranicemi, tudy vede objížďka, která potrvá do listopadu. O její trase rozhodl Olomoucký kraj. Podle místostarosty Milana Šturma by městu pomohlo, kdyby objížďka nevedla pouze po silnici I/57. Silnice druhé a třetí třídy ale nejsou na takovou zátěž připraveny, řekl Pavel Študent z olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Doprava v centru města se od 5. května zvýšila o zhruba osm a půl tisíce vozidel denně. „Město je v ranní i odpolední špičce ucpané, lidé si opakovaně stěžují. Bohužel si projíždějící řidiči pomocí GPS navigace zkracují cestu přes obytné zóny, kde nemáme omezení pro nákladní dopravu. Lidem tak pod okny jezdí pětadvacetitunové kamiony,“ upozornil místostarosta.

Průjezd městem se částečně urychlil zrušením pěti přechodů pro chodce. Město také omezilo vjezd nákladní dopravy do centra na dvou kruhových křižovatkách. „Další možnost, jak zlepšit dopravní situaci přímo ve městě, nevidím. Jediným řešením by bylo vést odkloněnou dopravu také po jiných, méně frekventovaných silnicích,“ naznačil Šturm.

Podle Študenta ale silnice druhé a třetí třídy dopravnímu zatížení nevyhovují. ŘSD by je muselo po ukončení objížďky opravit, což by bylo příliš nákladné. „Proto jsme zvolili objížďku po silnici první třídy, která je navíc ve vlastnictví ŘSD,“ řekl. Na uzavřeném úseku I/35 opravuje společnost také tři mosty. „Jeden z nich je přímo v lese, takže nebylo možné provést provizorní přemostění a zachovat částečný provoz,“ vysvětlil Študent.

O trase objížďky, která vede územím Olomouckého, Moravskoslezského i Zlínského kraje, rozhodl Krajský úřad v Olomouci. Podle Šturma ale nezohlednil připomínky novojičínské radnice, která s objížďkou přes centrum města nesouhlasila. „Měli jsme se to dozvědět dřív a být více zapojeni,“ řekl místostarosta.

Mluvčí Krajského úřadu v Olomouci Tomáš Kocych řekl, že úřad má sice povinnost projednat trasu objížďky se všemi dotčenými obcemi, ale podle zákona není jejich stanoviskem vázán a prostě musí nějak rozhodnout. „Bylo nutné odvést dálkovou tranzitní dopravu po odpovídajících komunikacích. Na silnicích druhé a třetí třídy by hrozil dopravní kolaps a jejich poškození. Proto se kraj rozhodl pro menší zlo - vést dopravu pro silnici první třídy přes Nový Jičín,“ řekl Kocych.

Dodal, že Olomoucký kraj bude tlačit na ŘSD, aby stavbu dokončilo dříve než za plánovaných pět měsíců. Rekonstrukce silnice včetně opravy mostů bude stát zhruba 150 milionů korun.