Lidé v Praze chtějí parkovat na svých pozemcích

Praha - Na svých pozemcích by raději parkovali někteří Pražané než v zónách placeného stání. Radnice Prahy 2 už dostala několik žádostí o převedení pozemků, kde by mohla stát auta, do vlastních rukou. Podobné snahy ale městská část nevítá.

Žadatelem o svěření pozemků je i developerská společnost, která staví bytový komplex v Nuslích. „Investor žádá Prahu, aby mu převedla pozemek, my s tím nesouhlasíme,“ uvedl zástupce starostky Prahy 2 Václav Vondrášek. Vondrášek ale přiznává, že na názor radnice nemusí být brán zřetel, o převodu rozhoduje magistrát, kterému pozemky patří.

„Tyto snahy se dost rozšiřují, lidé nechtějí za parkování platit,“ dodal Vondrášek. Podle radnice by takový postup byl nesystémový, dává proto přednost tomu, aby mohla na volných místech zřídit zóny.

Mimo zóny placeného stání by rádi parkovali také lidé v Praze 3. Obyvatelé mají ale podle mluvčího radnice Jana Sotony zájem o garážová stání. Lidé ale v některých případech mohou být úspěšní, pokud chtějí parkovat ve vnitrobloku.

O tom, jestli budou moci Pražané parkovat na své zahrádce, se rozhoduje případ od případu, záleží také na územním plánu. Pokud je ale nutná změna zeleně na parkování, radnice se k tomu příliš kladně nestaví. „Je to často jediné klidné místo, kde si lidé mohou odpočinout,“ vysvětlil Sotona s tím, že rozhodně by se kvůli parkování nekácely stromy.

Praha 3 se snaží jít opačným směrem a získávat nová místa v zónách. „Pronajali od O2 parkoviště vedle polikliniky v Olšanské ulici pro účely lékařů, kteří zde mají ordinace, aby mohli dojíždět za pacienty, kteří jsou v domácnosti upoutání na lůžko,“ řekl Sotona. Lékaři mohou parkovat na 24 místech u ordinace.

V Praze 1 lidé podle mluvčího Alexandra Korába o místa přiléhající k domům nežádají. Zájem je ale o pozemky ve vnitroblocích, nájemníci by si tam rádi zřídili zahrádky. Ani oni ale nejsou často úspěšní, radnice si podle Korába dvory ponechává.

Obyvatelé Prahy 7 podobné žádosti nepodávají. „My nemáme žádné takové pozemky a sami se s tím potýkáme,“ řekl mluvčí Marin Vokuš, podle kterého není kde brát. Praha 7 se ale chystá na parkování ve vnitroblocích zaměřit, vidí to jako možnost, jak získat nová parkovací místa. Nově budované objekty pak musí mít vyšší kapacitu parkovacích stání, než by potřebovali obyvatelé domů, aby nezatěžovali zóny. „Jedná se ale vesměs o podzemní garáže,“ dodal Vokuš.

Sedmá městská část zavedla zóny začátkem března, Praha 3 v polovině února. V levobřežní části Prahy 1 začaly fungovat modré zóny stejně jako v Praze 2 loni v listopadu. Zóny placeného stání se pravděpodobně rozšíří i na další místa, začátkem příštího roku by mohlo začít placené parkování v části Prahy 10 i ve zbylé části Prahy 3.