Parkanová zrušila neefektivní vojenskou mediální agenturu

Praha - Agentura vojenských informací a služeb (AVIS) ukončí letos na začátku října svoji činnost. Ministryně obrany Vlasta Parkanová (KDU-ČSL) totiž rozhodla o jejím zrušení. Agenda agentury přejde pod úřad provozu a služeb. Z dosavadních 94 zaměstnanců však novou práci získá pouze přibližně 40 lidí. Změna by podle materiálu měla také přinést milionové úspory v organizaci resortu, na kterou bylo loni v rozpočtu vyčleněno 102 milionů korun.

AVIS, který pro armádu připravoval publikace, materiály pro výstavy nebo plakety, fungoval podle materiálu dosti neefektivně. Chaotické prý bylo například rozdělování finančních prostředků. „Agentura byla vnímána jako výrobna materiálů a akcí všeho druhu pro celý resort, pro každý útvar, který o to požádá,“ píše se v dokumentu. 

Úkoly prováděly externí firmy

Nehospodárnost organizace AVIS kritizoval dříve také Nejvyšší kontrolní úřad. AVIS totiž téměř 70 procent tiskové produkce zadával externím subjektům. Loni za to zaplatil téměř 16,5 milionu korun a prakticky přitom nevyužíval možnosti využít služeb vlastního centra v Dobrušce. AVIS si za to v resortu vysloužil kritiku již dříve, nebyl však schopen reagovat. Přitom investice do tiskového centra v Dobrušce činily 50 milionů korun. Celkové investiční úspory by podle materiálu mohly být až 45 milionů korun.

Filmovou sbírku a knihovní fond by měl převzít Vojenský historický ústav. Podle jeho ředitele Aleše Knížka by tak armádní historici měli získat například výcvikové filmy z 50. let nebo snímky z dob první republiky. „Jsou to dokumentární filmy, které byly natočené v Československém armádním filmu,“ uvedl Knížek. Doplnil, že knihovní fondy by se měly otevřít veřejnosti.

Drahé upomínkové předměty a publikace jen pro zaměstnance

Symbolem plýtvání v agentuře podle dřívějších informací bylo i to, že AVIS často bez dlouhodobého plánu pro armádu vyráběl upomínkové propagační předměty, mezi které patřily golfové hole, kapesní nože, plážové tašky, batohy, deštníky a soupravy na pétanque. Vše bylo s logem armády nebo nějaké její součásti. Nové upomínkové předměty by měly být více tematicky zaměřeny na armádu. Patřit by mezi ně mohly například kazety s knoflíky legionářů nebo vojenské známky.

Ministerstvo chce změnit i vydavatelskou činnost, kterou měla agentura dosud na starosti. Některé zajímavé tituly totiž byly často pro veřejnost nedostupné, protože je nebylo možné samostatně koupit. Podle nové koncepce však ministerstvo chce hotové autorské dílo nabídnout k publikaci soukromému sektoru, který by je na své náklady vydal.

Mezi unikátní tituly, které se nedostaly „ven“, patří například publikace odborníků z VHÚ s názvem Atentát, která se zabývala okolnostmi smrti zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha.

AVIS si mohutnou kritiku v resortu i na veřejnosti vysloužil i v letech 2004 a 2005, kdy se nechvalně „proslavil“ vydáním stolního kalendáře s ideologicky laděnými fotografiemi z období komunismu. Negativní pozornost vzbudila i kniha o Armádním uměleckém souboru „Okamžiky pro potlesk, půlstoletí kultury v armádě“, ve které byly na křídovém papíře publikovány fotografie z kulturních akcí vojska ze 70. let.