Do roku 2015 má být v Praze 33 kilometrů nových tramvajových kolejí

Praha - Podle plánů pražského magistrátu by mělo být do roku 2015 v hlavním městě postaveno téměř 33 kilometrů nových tramvajových tratí. Výstavba trati do Radlic je už naplánovaná a měla by začít v nejbližší době. Do sedmi let pak mají podle tiskové zprávy magistrátu kolejová vozidla jezdit například na Opatov, do Suchdola nebo Bohnic. Někteří opoziční zastupitelé považují plány za nereálné.

Trasu do Radlic by mohli Pražané využívat do konce letošního roku. V červnu začne první etapa výstavby za téměř 700 milionů korun, tři čtvrtiny z celkové částky poputují z Evropské unie.

Podle radního Radovana Šteinera (ODS) sice není trať zásadní z hlediska její délky, ale má velký dopravní význam. Tramvaje už nebudou při otáčení couvat a omezovat provoz, náhradní autobusová doprava bude moci vyjíždět z metra Radlická místo z Anděla. „V této lokalitě také vyrostla bytová zástavba i administrativní centra,“ dodal Šteiner.

V roce 2010 magistrát plánuje zprovoznit tramvajovou trať na Podbabě a také z Barrandova do Slivence. O rok později by lidé mohli cestovat tramvají také na Sídliště Malešice a do Troji. V roce 2012 by nové koleje měly být Na Florenci nebo ze Zlíchova na Dvorce.

Pro rok 2013 magistrát počítá se zprovozněním trati v úseku Na Veselí a Pankrác a z Pankráce přes Budějovickou do Dvorců, další rok by měly být spojeny Kobylisy s Bohnicemi, Sídliště Modřany s Novými Dvory a Jindřišská s Vinohradskou. Za sedm let by lidé mohli jezdit tramvají i na Suchdol, Chodovskou a Opatov.

Někteří opoziční zastupitelé plány tak optimisticky nevidí. „Myslím si, že v současné investiční situaci hlavního města Prahy je (plány) považuji za dosti nereálné,“ řekl zastupitel Karel Březina (ČSSD). Skeptický je k výhledu i zastupitel Petr Zajíček (KSČM), i když by byl rád, kdyby se projekty uskutečnily. „Není zpracován dlouhodobý investiční výhled, je to věštění z křišťálové koule,“ uvedl Zajíček.

Teoreticky by podle něj sice nové tratě vzniknout mohly, bude ovšem záležet na financích. Reálně Zajíček vidí kromě trati na Radlickou také spojení Barrandova a Slivence nebo Zlíchova s Dvorcemi, které se už projektují. Naopak za nereálné považuje Březina to, že tramvaje budou jezdit na Václavském náměstí. „Dnes tam trať chce asi jen dopravní podnik,“ dodal Zajíček s tím, že by mu to umožnilo odlehčit Ječné i využívat koleje při problémech na této frekventované trase. Podle Zajíčka by výstavba znamenala, že oba směry magistrály by musely být pod zemí, aby ji tramvaj nekřížila. Podle zastupitele je ale ve hře i varianta, že jeden směr bude v tunelu a druhý na povrchu.

Do roku 2015 bude také v Praze jezdit šest desítek nových tramvají 14T a téměř dvě stovky nízkopodlažních vozů s označením 15T, jejichž design navrhl architekt Patrik Kotas. Novou tramvaj Pražané uvidí poprvé v příštím roce, kdy začnou pražské ulice křižovat ve zkušebních jízdách dvě vozidla. Další tramvaje se dočkají modernizace. Do sedmi let bude metropolí jezdit 376 tramvají T3 a 47 tramvají KT8.

Poslední nově zprovozněná tramvajová trať vede z Hlubočep na Barrandov. Pražané mohou využívat 3,5 kilometrů kolejí a šest zastávek. První vozy s cestujícími se na trasu vydaly v listopadu 2003.