Zastupitelé dnes navýšili rozpočet města o 2,75 miliardy korun

Praha - Více peněz z rozpočtu města Prahy získá Dopravní podnik, Technická správa komunikací a další částka poputuje na přípravu mýtného systému. Pražští zastupitelé zvýšili rozpočet města o 2,75 miliard korun a všechny tyto peníze půjdou na zlepšení dopravní infrastruktury. Zastupitelstvo tak schválilo prostředky na výstavbu trasy metra A nebo koupi nových tramvají.

Na přípravné práce k zavedení mýta v centru metropole zastupitelé uvolnili jen 55 milionů korun z původně navrhovaných 94 milionů. Za přidělenou částku se pořídí analýza celého problému, dopravní modelování nebo studie bezpečnosti projektu. Na propagaci projekt zatím peníze nedostane.

„Nevím, proč bychom měli dávat peníze na propagaci, zadávací dokumentaci nebo zavedení programové kanceláře,“ uvedl zastupitel Karel Březina (ČSSD), podle kterého je nutná nejdřív analytická část. Podle zastupitele Antonína Weinerta (ČSSD) jsou náklady na přípravu mýtného systému nadhodnocené.

Projekt mýtného a karet Opencard kritizoval zastupitel Jiří Witzany (SNK ED), v placeném vjezdu do centra i „projektu očipování Pražanů“ vidí riziko zneužití osobních údajů. Chybí mu také předpokládané náklady i výnosy. Podle Petry Kolínské (Strana zelených) by také nejdřív měli být zastupitelé seznámeni s výsledky pilotního projektu zavádění karet Opencard. Zastupitelé delším vyjasňování způsobu hlasování nakonec peníze na takzvanou kartu Pražana peníze dali. Projekt by měl podle materiálu zastupitelstva odstartovat letos v srpnu.

Kolínská také kritizovala nákup nových tramvají. „Nejnovější model, který jezdí po Praze, je zcela nevhodný a nepovedený,“ uvedla zastupitelka s tím, že je špatně utratit peníze za tyto vozy. Podle radního Radovana Šteinera (ODS) je naopak model 14T nejúspěšnější současný typ, jezdit bude také například v Brně. Šteiner obhajoval i mýtný systém, který podle něj ulehčí dopravní situaci v centru Prahy, životnímu prostředí i památkám. Cílem podle radního naopak není finanční přínos.

Pilotní projekt by měl podle zprávy společnosti Deloitte být spuštěn v prosinci 2009. Z jeho analýzy také vyplývá, že nejvýhodnější by pro Prahu byl kamerový systém a mýtné by se mělo v první fázi týkat zhruba 8,5 kilometru čtverečních.

Dopravní podnik hlavního města Prahy získal z rozpočtu dalších zhruba 1,56 miliardy korun a Technická správa komunikací téměř 1,1 miliardy korun. Na nové tramvaje poputuje 760 milionů korun, na soupravy metra zhruba 285 milionů korun. Dopravní podnik by se mohl dočkat i zhruba 117 milionů korun na stanici metra v depu Hostivař a 180 milionů korun na modernizaci tramvají. Deset milionů rada určila na autobusy pro přepravu postižených lidí a 25,4 milionu na trasu metra A. Technická správa komunikací pak obdrží peníze na opravy a údržbu komunikací nebo letní údržbu. Peníze město získalo z úspor v hospodaření za minulý rok a ze zpřesnění daňových příjmů ministerstva financí.