I přes rostoucí zájem o hybridy se v Česku prodají pouze desítky kusů

Praha - V Česku letos vzrostl zájem o koupi aut s hybridním pohonem zhruba o dvě třetiny. Prodej se však stále pohybuje maximálně v desítkách kusů a představuje zhruba jedno promile trhu. Vyplývá to z údajů automobilek. Na nízkou poptávku má především vliv nejen vyšší pořizovací cena, ale i omezená nabídka.

Hybridy kombinují nejčastěji benzinový a elektrický pohon, což umožňuje úsporu pohonných hmot. Popularitu těchto vozů posilují stoupající ceny ropy a rostoucí obavy ohledně životního prostředí.

Na českém trhu tyto vozy nabízejí jen tři značky. V Česku také zatím neexistuje žádné zvýhodnění majitelů aut na tento ekologičtější pohon. 

Nejprodávanějším modelem na českém trhu je Toyota Prius. Letos od ledna do května prodala Toyota v Česku 53 těchto vozů proti 32 autům loni. U luxusní divize Toyoty, značky Lexus, tvořily letos hybridní vozy 64 procent všech prodaných aut. Na konci minulého roku to bylo čtyřicet procent. Poslední z trojice výrobců Honda, která nabízí hybridní model Civic, prodala od roku 2006 v Česku 36 hybridních aut.

Podle mluvčího Toyoty Tomáše Vaňka přibývá vedle zákazníků z řad středních i větších firem a nadnárodních koncernů také počet zákazníků ze soukromého sektoru. Mluvčí Lexusu Petr Žemlička popsal zájemce o hybridní technologii od této značky jako vzdělané lidi z vyšší společenské vrstvy s citlivým přístupem k životnímu prostředí, která volí luxus a komfort.

Průkopnická Toyota působí na trhu hybridních aut s Priusem už jedenáctý rok. Honda se snaží její náskok snížit a na začátek příštího roku oznámila uvedení levného vozu na kombinovaný pohon. Některé další automobilky volí jiné cesty k alternativním pohonům. Většina velkých značek nabízí alespoň jeden model na zemní plyn nebo testují vozy na vodík.