Stávka zastavila tisíc vlaků, pendolina jezdila

Praha - Dnešní stávka ochromila i železniční dálkovou a regionální dopravu, podle předpokladů se zastavilo asi tisíc vlaků. Některé spoje byly zcela zrušeny, například rychlíky mezi Prahou a Českými Budějovicemi nebo Prahou a Brnem. Podle mluvčího drah Ondřeje Kubaly jezdila bez omezení pendolina a některé vlaky IC a EC.

Od 13:00 až do 14:15 nejezdily kvůli stávce vlaky mezi Ostravou a Havířovem ani mezi Ostravicí a Frýdlantem nad Ostravicí.

Na vlaky zpožděné stávkou čekaly například na olomouckém hlavním nádraží stovky cestujících. Někteří z nich uvízli v krajském městě přesto, že o stávce věděli.

Ze stanic v Ústeckém kraji podle jízdního řádu nevyjelo zhruba 20 vlaků.

Situace na vlakovém nádraží v Českých Budějovicích nebyla nijak dramatická. Kvůli stávce strojvůdců neodjely pouze dva vlaky. Zrušen byl polední rychlík do Prahy a stejným směrem se nevydal i jeden osobní vlak krátce před 13:30.

K protestu na železnici se odmítli připojit plzeňští strojvůdci. Situace na Plzeňsku je specifická, neboť výsadní postavení mezi strojvůdci zde má Cech strojvůdců, a nikoliv Federace strojvůdců, která stávku podporuje. Podle Jelínka má na Plzeňsku cech zhruba 240 členů, zatímco federace pět. Mezi oběma odborovými organizacemi přitom nepanují příliš dobré vztahy; cech vznikl odtržením od federace.

„My jsme stávku odložili, federace přitom s námi vůbec nekomunikuje,“ uvedl Jelínek. Kubala rozhodnutí Plzeňanů uvítal, tlumočil však rozladěnost vedení drah nad stávkou ostatních strojvedoucích. „Neposlouchají, nechtějí slyšet žádné argumenty, za každou cenu si chtějí vzít cestující jako rukojmí,“ řekl mluvčí na jejich adresu.

Dráhy na mnoha místech objednaly náhradní autobusovou dopravu, do škod se počítají například také ušlé tržby za odřeknuté vlaky. Jako předčasnou však Kubala označil otázku, zda budou dráhy náhradu škod vymáhat na Federaci strojvůdců.

Původně očekávaný bezproblémový provoz pendolin málem narušil strojvedoucí jednoho z nich, když se rozhodl připojit ke stávce. Vlak nakonec vyjel z Prahy Holešovic včas, neboť řízení převzal nadřízený strojevedoucího. Ten se rozhodl, že se poveze až do Pardubic, kde vlak po skončení protestu opět převezme a doveze do Ostravy. 

Průvodčí ani výpravčí se do stávky nezapojili. Stávka na železnici začala ve 13:00 a travala 75 minut. Hodinovou stávkou strojvůdci podpořili protest, který vyhlásila Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) proti vládním reformám, patnácti minutami navíc chtěli strojvůdci upozornit na nejasnosti kolem nedávné nehody v Moravanech a výroky šéfa Drážního úřadu Pavla Kodyma o nehodě.